دره بفره، سبزوار

دره بفره، سبزوار، استان خراسان رضوی
نام فارسی: دره بفره

نام انگلیسی: bafreh valley

دره بفره در موقعیت جغرافیایی N362256 E571639 در استان خراسان رضوی واقع است. بفره در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان داورزن به سمت سبزوار قرار دارد.

زیباترین و جالبترین جایی که در بفره خودنمایی می کند آبشارهای بلند و کوتاه آن است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. مسیر به آبشاری بلند حدود ۱۵متر ختم میشود. البته که این پایان راه نیست بلکه شروعی برای کوهنوردان حرفه ایست که می توانند بوسیله ابزار صعود و فرود بقیه مسیر را طی کنند و از دیدن ۴۰ آبشار بفره لذت ببرند. از این تعداد آبشار، ۲۶ آبشار فنی است که قبلا گشایش شده و دارای کارگاه آماده است ونیازمند ابزارالات کوهنوردی است. بلندترین آبشار این منطقه ارتفاعی در حدود ۹۷ متر دارد و بلندترین فرود در این منطقه ۴۵ متر است.

عبور از همه آبشارهای منطقه بدون تجهیزات کامل صخره نوردی و کوه نوردی امکان پذیر نمی باشد و تنها در صورت داشتن مهارت کافی در سنگ نوردی می توان از بالادست این آبشارها عبور کرد.

حوضه ابریز رودخانه بفره در منطقه ای به نام اولنگ بفره در دامنه های جنوبی رشته کوه جغتای تشکیل شده و سرچشمه های متعددی را از دامنه های شرقی کوه لور معروف به زوپلنگ ها و دامنه های غربی کوه نظرگاه دریافت می دارد.

نهر بفره به طول ۳۳ کیلومتر و شیب متوسط ۴/۴ درصد با خروج از دره های کوهستانی و سرسبز بفره از غرب روستای کایف و مزرعه باغشت عبور کرده و اراضی کشاورزی این مناطق را سیراب می سازد . در نهایت جریانات آبی این رودخانه بعد از عبور از روستاهای کوشکباغ – طزر و سویز در دشت فیض اباد به اتمام می رسد.

دسترسی

برای دسترسی به منطقه فوق العاده زیبای بفره در ابتدا باید به روستای ساروق سفر کرد واز آنجاست که برای رسیدن به طبیعت بکر منطقه بفره حدود ۲ الی ۳ ساعت پیاده روی و کوهنوردی به سمت غرب روی دامنه های کوه های شهرستان داورزن داشته باشید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.