دره هفت غار، نیشابور

دره هفت غار، نیشابور، خراسان رضوی، تصاوبر از برات قوی اندام
 

نام فارسی: دره هفت غار

نام انگلیسی: Haft Ghar valley

 

 

دره هفت غار در موقعیت جغرافیایی N361615 E585613 در استان خراسان رضوی واقع است. در شمال نیشابور،دره ای وجود دارد که از گذشته هفت غار نامیده شده ، و به منزله هفت وادی و یا هفت تنگه است. منطقه ای که هفت غار در آن واقع شده است، در فصل گرم سال، دارای آب وهوایی معتدل، با صبحگاهی بسیار دلنشین و روح‌افزاست و با شرایط آب و هوایی و مناظر طبیعی از ییلاقات اصلی نیشابور به شمار می آید.

این دره به دلیل فرسایشی بودن و شیب تند آن هرساله پس از بارش شکل جدیدی به خود می گیرد و آبشارهای بزرگ وکوچکی در آن ایجاد می شود.

بهترین زمان بازدید از این دره فصل بهار است. از ویژگی‌های بارز این دره، می توان به رنگ سرخ خاک اشاره کرد که باعث رنگ آمیزی و جلوه‌های خاص شده است. منطقه‌ هفت‌غار جزو ییلاقات اصلی نیشابور به شمار می‌آید. دره هفت غار نیشابور یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی نیشابور است. برای رسیدن به چشمه باید از مسیر ۷ غار یا هفت وادی عبور کرد. در مسیر، رودخانه‌ها و آبشارهای کوچک و بزرگ فوق‌العاده زیبایی وجود دارد.

 

دسترسی

راه های دسترسی به این تنگه بسیار متنوع است اما آسان ترین راه، مسیر روستای باغرود است که پس از ده دقیقه کوهپیمایی می توان به ابتدای این دره در ارتفاع ۱۵۰۰ متری رسید. از جمله مسیرهای دسترسی دیگرمی توان به خود روستای غار اشاره نمود.

پیمایش کامل دره بسته به آمادگی تیم، به طور متوسط بین دو تا سه ساعت به طول می انجامد. پس از پیمایش دره و عبور از زیبایی های آن به منطقه ای باز و به سرچشمه اصلی رودخانه غار در ارتفاع ۱۹۰۰ متری می رسیم که در این محل چندین درخت گردو به چشم می خورد. این چشمه برخلاف آب سرد و گوارای آن ، دارای املاح بسیاری است و برای شرب مناسب نیست.

در صورت تمایل برای ادامه مسیر به دوراهی خواهید رسید که مسیر سمت چپ به روستای برفریز و مسیر سمت راست به روستای رود ادامه می یابد. ضمنا برای خروج سریعتر از دره راه های خروجی متعددی در غارهای اول و دوم و چهارم، در سمت راست موجود است که در صورت نیاز می توان از دره خارج شد. از جاذبه های این منطقه رنگ سرخ خاک رسی آن است که جلوه ای خاص به این منطقه بخشیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.