دره وارنگه رود،نسا

    

نام فارسی:  دره وارنگه رود

نام انگلیسی: Varangehroud valley

 

 

موقعیت جغرافیایی

دره وارنگه رود در موقعیت جغرافیایی N360801 E512427 در بین استانهای البرز و مازندران واقع است. جهت دره غربی شرقی و طول دره در حدود 7 کیلومتر است. ارتفاع دره از سطح دریا در ابتدای دره و روستای وارنگه رود در حدود 2480 متر و در انتهای دره در حدود 3240 متر است. قلل کمانکوه ،سرماهو ویخچال از رشته کوه های البرز مرکزی محسوب شده و در سمت چپ دره وارنگه رود درسمت یال جنوبی آزاد کوه واقع شده اند .آزاد کوه قله مخروطی شکل ومنحصر بفردی است که توسط دیواره های مرتفعی که سمت شمال غرب و شرق آن دربرگرفته اند احاطه شده است.این کوه مشرف به آبادی های نسن وکلاک است و یال جنوبی را می توان ازطریق آبادی های وارنگه رود مورد دسترسی و صعود قرارداد. دره وارنگه رود دره ای زیبا و عریض است که طولانی ترین و در عین حال زیباترین مسیر صعود به قله آزاد کوه می باشد و در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی سازمان محیط زیست قرار گرفته است. منطقه از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. گیاهانی همچون شبدر وحشی – بوک ( به زبان محلی ) – ترشک – بومادران – – گرز-  کلیک ( گل  رز زرد بسیار خوش بو که با آن  مربا درست می کنند ) .  کرزنگ ( که برای بیماری قند  می گفتند خوب است )-  جعفری وحشی و یا طبیعی – شوید وحشی  –  قارچ های بسیار بزرگ  خوراکی – گلپر ( گلپر های این دره در خرداد ماه با ارتفاع نزدیک به یک متر و 40 سانت رشد داشتند)   و…  منطقه کاملا حفاظت شده و در فصول مختلف شاهد حیوانات گوناگونی مانند کل و بز – قوچ و میش  از  جمله حیات وحش این کوهستان ها هستند که  در تعرض شکار نیز قرار دارند .   همچنین خرس خاکستری  و  خرس قهوه ای نیز  در این ارتفاعات دیده و حتی شکار هم شده است.

در مورد سابقه جمعیت پذیری این روستا گفته می شود که  تقریباٌ در 100 سال پیش حدود ده خانوار در این روستا زندگی می کرده اند ولی در یک برف سنگین تمامی این خانه ها تخریب و اهالی غیر از سه نفر قربانی برف می شوند  و این سه نفر بعد از یک مهاجرت مجدد به روستا بر می گردند و پایه جدید اسکان در این دره زیبا را می ریزند.  و در فصل زمستان زیبا ترین و تمیز ترین برفهای  دره ای را می توان در اینجا مشاهده کرد. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که برف های انبوه این دره گاهی خالی از خطرنبوده و آنرا به منطقه ای بهمن گیر تبدیل کرده است . در فصل بهار حاصل این برف آبها  ثمر می دهد  و تابلوهای بی همتائی از طیف رنگ سبز تیره گَون  ها تا  رنگ سبز فسفوریک شوید های وحشی همراه با  رز های زرد  و گل های  بنفش  را می آفریند. در جای جای  دره زیبای وارنگه رود و دامنه کوه های آن .  چشمه های آب معدنی بسیاری  این فضارا  لطیف تر می سازد.    رودخانه وارنگه رود رودخانه دائمی این زیر حوزه مهم و بسیار حیاتی است . این  رودخانه از دامنه های  غربی ارتفاعات پالون گردن ( آبخیز مشترک رود خانه لار و کرج  ) وارتفاعات  رستم چال ( آبخیز مشترک ریز آبهای رودخانه هراز و کرج ) در شرق و خارج از شهرستان کرج (جنوب غربی مازندران )  سرچشمه گرفته  و در جهت شرق به غرب بعد از عبور از  دره " خرسرک " و " سیکنو " با طی یک قوس چپگرد  جهت آن شمال به جنوب می شود  که پس از عبور از  روستای وارنگه رود تقریباٌ در 3 کیلومتری جنوب این روستا پس از عبور از زیر پل جاده ارتباطی(  ولایت رود – دیزین ) با رودخانه ولایت رود یکی شده و رودخانه کرج را تشکیل می دهند . ماهی قزل آلای خال قرمز از ماهیان بسیار با ارزش این رودخانه سرد آبی است .

 

با ادامه دادن رودخانه وارنگه رود وگذر از کنار دریاچه به انتهای دره که نزدیگ شوید قلل کمانکوه، سرماهو و یخچال را در سمت چپ و قله اسبی چال و خلنو را کمی جلو تر ودر سمت راست  و قله های پالون گردن و نرگس را در انتهای آن دره خواهند دید.  مسیر دسترسی به دره وارنگه رود از جاده چالوس-خروجی دیزین می باشد که قبل از ولایت رود و درست بعد از ساختمان محیط بانی جاده ای به سمت روستای وارنگه رود میرود که در انتهای روستا و در مسیر مخالف جریان آب مسیر دره کاملا مشخص است. دره ای سرسبز با گیاهان کوهستانی فراوان و تنوع جانوری و فاقد سایه. در ضمن با ادامه دره به یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه کرج نیز بر می خورید.
 

1 نظر
  1. جهان بخش بلوکات دربندسر می‌گوید

    باسلام. ضمن اینکه چندبار به روستای زیبای وارنگرود دیدن داشتم امیدوارم روستا همیشه سرسبز و بکر باقی بماند.وشاهدطبیعت شادوزنده باحضور بومیان فعال و وارثین اجدادی در عرصه طبیعت زیبا وماندگار. موفق باشید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.