دره چاکرود،رودسر

دره چاکرود، رودسر، استان گیلان، تصاویر از حمید رضا طاهر، حسین طائفی

نام فارسی: دره چاکرود

نام انگلیسی: Chakroud valley

دره چاکرود در موقعیت جغرافیایی N3651 E5011 در استان گیلان واقع است. دره معروف به دره چاکرود یکی از زیبایی های این منطقه بوده و در سالهای اخیر مورد توجه کوهنوردان قرار گرفته است. این دره شامل یک دره اصلی و دو دره فرعی است. آبشارهای این مسیر عمدتا کوتاهتر از ۵ متر است و یک آبشار در دره فرعی به ارتفاع ۳۰ متر نیز قابل مشاهده است.

این دره از بالادست رحیم آباد و از حوالی منطقه ای به نام طیولا آغاز و و به سمت دریای خزر سرازیر می شود. دره چاکرود دارای طول زیادی است اما بخش مناسب برای کار فنی آن کوتاه و یک روزه است. در طول مسیر آب قابل شرب وجود ندارد و فقط در انتهای دره یک چشمه آب قابل دسترسی است. مسیر علاوه بر فرود با طناب در برخی نقاط خصوصا در انتها، نیازمند درگیری با سنگ و ابزار است. فصل مناسب برای بازدید از دره تابستان است که هم درجه حرارت آب قابل تحمل و هم ریسک بارندگی کمتر است. این دره دارای چندین حوضچه عمیق آب است و بخش قابل توجهی از دره را باید شنا کرد. داشتن جلیقه نجات و وت سوت ضروری است. بازدید از این دره نیازمند تجهیزات فنی فرود، مهارتهای فنی و راهنما است.

دسترسی

برای رسیدن به دره باید از جاده چالوس یا رشت به سمت رحیم آباد (بین رودسر و رامسر) رفت، بعد از رحیم آباد، وارد جاده خاکی طیولا شد و در نهایت پس از عبور از آخرین روستا با پیاده روی حدود ۲۰ دقیقه وارد دره فرعی چاکرود شد که پس از چند فرود به دره اصلی چاکرود منتهی میشود. مسیر رفت و برگشت به روستا ختم میشود و به همین دلیل مسیر برگشت به روستا پیاده روی نسبتا سنگین و با شیب تندی در حدود ۱ تا ۲ ساعت بسته به سرعت گروه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.