دریاچه خضر نبی

نام انگلیسی:  Khezr Nabi lake    

نام فارسی :  دریاچه خضر نبی 

 

 

موقعیت جغرافیایی

در ارتفاعات کوهستانی و جنگلی کجور نوشهر و در ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریای خزر دریاچه‌ای به نام "خضر نبی" واقع شده است. این دریاچه که در ارتفاعات روستای "نیمور" معروف به بام کجور واقع شده که علاقه‌مندان و گردشگران می‌توانند با عبور از مسیرهای پر پیج و خم صخره‌های سنگلاخی، این بهشت گمشده را به تماشا بنشینند. این دریاچه آرمیده در ارتفاعات بخش زیبای کجور با نامهای چون "خضر نبی، خضر رود کنار و خزررود" معروف بوده است. برخی از روستاییان و ریش‌سفیدان منطقه بر این باورند که روزی این دریاچه محل عبور حضرت "خضر پیامبر" بوده از این رو آن را، دریاچه خضر نبی نام نهاده‌اند. این دریاچه زیبا با چشم‌اندارهای طبیعی منحصربفرد در جنوب روستای "نیمور" کجور واقع شده که به دلیل نبود تبلیغات و فراهم نبودن امکانات گردشگری و نداشتن راه مناسب، تاکنون ناشناخته مانده است .این دریاچه از نوع روان بوده و آب آن پس از ورود به رودخانه "ویسر" از طریق رود "خیرود" پس از عبور از کنار نوشهر به دریای خزر می‌ریزد. در اطراف این دریاچه بی‌نظیر و زیبا که در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی واقع شده، انواع وحوش و پرندگان نظیر گوزن، شوکا، مرال، خرس و پلنگ نیز دیده می‌شوند.

 

جاده ارتباطی حدود هفت کیلومتری روستای نیمور به این دریاچه خاکی بوده و چندان برای تردد وسایل نقلیه مناسب نیست. برخی از منابع به دلیل وجود چشم‌اندازهای طبیعی و جاذبه‌های گردشگری از این دریاچه به عنوان "بهشت گمشده" یاد کرده‌اند و برنامه‌ریزی و ایجاد امکانات و مناسبت‌سازی راه دسترسی به این دریاچه را توسط مسوولان امر ضروری می‌سازد.  روند رو به رشد حفاریهای غیر مجاز، کم شدن آب چشمه، نبود جاده دسترسی مناسب و بهم خوردن شرایط اکولوژی دریاچه ازجمله موانعی است که برای توسعه گردشگری در این منطقه باید مورد توجه قرار گیرد. وسعت آن کم تر از نیم هکتار، عمق آن حدود 5 متر و آب آن شیرین است.

 

مسیر دسترسی به آن از چالوس آغاز و وارد کندوان میشود . در کیلومتر 25 چالوس به کرج به دو راهی کجور میرسد. پس از عبور از پل رودخانه چالوس به جاده آسفالته کجور که به طرف شرق کشیده شده و طی مسافت 4. کیلومتر و قبل از رسیدن به آبادی پول مرکز بخش کجور به دو راهی خاکی و جاده روستایی نیمور میرسد که در جانب شمالی جاده آسفالته از مسیر اصلی جدا شده و با مسیری پر شیب و کوهستانی مارپیچ های فراوان ولی زیبا به روستای نیمور ختم می شود. دریاچه از روستای میخور نیز با پای پیاده و به صورت کوه پیمائی تقریبا3 الی 4 ساعت فاصله دارد .

1 نظر
  1. فرزیب می‌گوید

    بسیار خوب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.