دریاچه چشمه غربالبیز

نام انگلیسی:  Cheshmeh Gharbalbiz lake    

نام فارسی :  دریاچه چشمه غربالبیز 

 

 

موقعیت جغرافیایی

این دریاچه در موقعیت جغرافیایی N313134 E542411 در استان یزد واقع است. این چشمه در ناحیه ای خوش آب و هوا و خوش منظره ای مابین شهر مهریز و شهر یزد واقع شده است. همه ساله در اوائل بهار آبی گوارا و زلال از کوه های اطراف آن جاری می شود و در یک فرورفتگی طبیعی جمع می گردد و به دریاچه ای نسبتا بزرگ تبدیل می شود. در سال های پرآبی در این دریاچه امکان قایقرانی تفریحی وجود دارد. غربالبیز با یک جاده شوسه به طول 10 کیلومتر به جاده آسفالت متصل شده است.

 

وجه تسمیه غربالبیز را برخی به وجود چشمه موجود و نحوه غلیان و جوشش آب از حفره‌ها و لا بلای سنگها می‌دانند و عده ای آن را به سبب وجود بافت متخلخل سطح تحتانی دریاچه موجود در محل دانسته که در هر دو حالت نحوه حرکت آب شبیه عبور از منافذ یک غربال است . آب چشمه پس از جوشیدن از دل کوه وارد رودخانه شده و پس از طی مسافتی به دریاچه می‌ریزد.

 

این منطقه از لحاظ تاریخی نیز دارای اهمیت و ارزش فراوان می‌باشد. وجود همین چشمه باعث تجمع انسان‌های گذشته در اطراف آن و ایجاد مستحدثاتی برای زندگی بوده است . با استناد به آثار کشف شده در منطقه از قبیل ظروف سفالی ، ادوات مفرغی ، بقایای شهر باستانی و گورهای خورشیدی، آثار تمدن های پی در پی اعصار حجر، مفرغ، آهن، مادها، اشکانیان و ساسانیان به وضوح قابل شناسایی است. تنوع این آثار و همین طور سبک و شکل معماری بخش های جنوبی منطقه و گورهای مکشوفه که مربوط به اواخر اشکانی و اوایل هخامنشی می‌باشد؛ حکایت از آن دارد که این محل از دیر باز یکی از زیستگاه‌ها و سکونتگاه‌های انسان در منطقه بوده است.

1 نظر
  1. حامد می‌گوید

    سلام من ساکن شهر مهریز یزد هستم ممون از سایت جالبتون
    جاده غربالبیز کاملا اسفالت شده و به صورت دو بانده (رفت و برگشت جدا از هم) ساخته شده
    در حال حاضر هم خشک شده به نقل از سایت مهریز ما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.