دریاچه اوان

 

نام انگلیسی :  Ovan lake    

نام فارسی :  دریاچه اوان 

 

موقعیت جغرافیایی

دریاچه اوان در موقعیت جغرافیایی N362858 E502637 در استان قزوین واقع است. بزرگترین وزیبا ترین دریاچه منطقه قزوین دریاچه اوان نام دارد که به فاصله هفتاد وپنج کیلومتری شهر قزوین در جاده قزوین ، معلم کلایه قرارگرفته است . این دریاچه با مساحتی کمتر از شش هکتار دارای آب شیرین است . طول آن در طویل ترین قسمت 325 متر وعرض آن 275 متر وعمق آن از یک تا بیست متر در نوسان است .
 

آب در یاچه از طریق چشمه های کف دریاچه ونزولات آسمانی تامین می شود وغلیان دایمی آن باعث صافی و زلالی آب دریاچه شده است . از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک وآیین است. در تابستان این دریاچه محل ماهی گیری ،آب تنی وقایق سواری و در پاییز مامن پرندگان مهاجر مانند قو ، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی رانی است . ا

دریاچه زیبای اوان  در حلقه چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد و در ارتفاع هزار و ۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.


پوشش گیاهی

غیر از گونه های درختی دست کاشت مانند بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو، گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین بیان و گونه های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند. از گیاهان داخل دریاچه هم می توان به نی بن در آب و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره کرد.

 

حیات وحش
از گونه های جانوری اطراف اوان می توان به کل و بز – که به علت شکار بی رویه و تخریب زیستگاه آنان کاهش چشمگیری یافته اند – پلنگ، خرس قهوه ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ، سیاه گوش (گربه وحشی)، انواع عقاب ها، دال، دلیچه، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبزقبا، زاغی و انواع گنجشک سانان، قورباغه، لاک پشت و خرچنگ اشاره کرد. انواع ماهی از جمله قزل آلای رنگین، کپور و اردک ماهی نیز در آب اوان زندگی می کنند.
اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه این دریاچه بازمانده دریاچه بزرگ «کاسپین» است. دلیلی که برای این مدعا می آورند تغییریافتگی نام کاسپین به قزوین است. تلفظ درست نام دریاچه ovan است. به معنی محل گرد آمدن آب.

 

۶ نظرات
  1. kamal می‌گوید

    مطلب مفید و کاملی بود
    در سایت https://www.touristgah.com/Iran/City/Sightseeing/4548 هم عکسها و مطلب جالبی از دریاچه اوان گذاشته بود
    تشکر

  2. علی می‌گوید

    سلام ما امسال تابستان به آنجا سفر کردیم خیلی خوش گذشت

  3. فروغ عباسی می‌گوید

    دوستان عزیز ما دیروز دریاچه بودیم و متاسفانه یک اقای ۳۳ ساله در ان غرق شد چون شنا بلد نبود شما رو به خدا اگه شنا بلد نیستید وارد اب دریاچه نشوید چون این دریاچه کنار ساحلش اب تا زانو است ولی یک دفعه عمیق میشه

  4. آیفون کوماکس می‌گوید

    با تشکر از سایت خوبتون
    ممنون از مطالب خوبتون
    عااااااااااااااااااااااااالی بود

  5. کرکره برقی می‌گوید

    ممنون عااااااااااااااااالی بود

  6. پیچ و مهره می‌گوید

    با تشکر از سایت خوبتون عالی بود
    ممون از مطالب مفیدتون
    http://www.sanatcaran.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.