دریاچه شور جوادیه فلاح، رفسنجان

دریاچه شور جوادیه فلاح، رفسنجان، تصاویر از ایرج علیپور
نام فارسی:  دریاچه شور جوادیه فلاح

نام انگلیسی: Javadyeh fallah salt lake

موقعیت جغرافیایی

دریاچه شور جوادیه فلاح در موقعیت جغرافیایی N 31 02 E 55 34 در استان کرمان واقع است. در شمال شهرستان رفسنجان و در منطقه جوادیه نوق، جایی در نزدیکی روستای «نوروز آباد» و در مسیر رود شور، دریاچه نسبتا وسیعی با هدف پرورش نوعی تک سلولی (پلانگتون) جهت خوراک میگو، شکل گرفته است. این دریاچه که از درصد شوری و نمک بسیار بالایی برخوردار است؛ بیش از ۲۵۰۰   متر طول و عرض آن از۵۰۰ تا ۹۰۰ متر متغیر است. عمق این دریاچه در نقاط مختلف آن متفاوت است و از ۱ تا۵ متر تغییر می کند و به همین دلیل قایق سواری در این سطح وسیع، از جذابیت خاصی برخوردار است.

در حاشیه و اطراف این دریاچه به دلیل شوری خاک پوشش گیاهی متراکمی وجود ندارد؛ اما در نقاطی می توان وجود شور گزها و نیزارها را دید. در فصل مهاجرت پرندگان، این دریاچه میزبان انواعی از گونه های پرنده از جمله لک لک، مرغابی و مرغ غواص می باشد. این دریاچه حدود ۲۰ کیلومتر از جوادیه فاصله دارد. درسال ۱۳۶۳ این آبگیر۳۰ هکتاری با هدف اولیه، استفاده از آب آن جهت کشاورزی و پرورش ماهی ایجاد شد ولی بدلیل شوری بالا ،کاری صورت نگرفت و سال ۱۳۷۹ این مجموعه به عنوان نخستین وبزرگترین پرورش دهنده سنتی آرتمیا  در کشور با داشتن امکانات فاز صفر پرورش شامل آبگیراصلی پرورش وآبشور مناسب و هوای مناسب پرورش، همزمان با برداشت سیست آرتمیا(همان تخم آرتمیا) از دریاچه ارومیه، آغاز به کارکرد و تا سال ۱۳۸۳ موفق به تولید ۸ تن سیست آرتمیا گونه فرانسیسکانا و مقادیر قابل توجهی از بیوماس آرتمیا گردید.

مهمترین زیستگاههای حیات این جانور کوچک در دریاچه های ارومیه، مهار لو، طشک، بختگان و آبگیرهای نظیر نوق رفسنجان، کال شور گناباد و حوض سلطان قم گزارش شده است که بسیاری از این مناطق خشک شده اند.

دسترسی به این منطقه از طریق مسیر ارتباطی شهرستان انار به جوادیه فلاح و ادامه ۵ کیلومتری مسیرخاکی  به سمت شمال شرقی امکانپذیر است. لازم به ذکر است علاقمندان برای بازدید از این دریاچه و در اختیار گرفتن راهنما به صورت رایگان، می توانند با شماره ۰۹۱۳۲۹۰۷۹۹۳ (مرکز فرهنگی گلزار شهدای جوادیه فلاح) تماس بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.