تالاب ممرز (تالاب ارواح)، نوشهر

تالاب ممرز، نوشهر، تصاویر از محسن ادیب
    نام فارسی:  تالاب ممرز (ارواح)
نام انگلیسی:  Mamarz (or demons) pond

دریاچه ملا کلا در موقعیت جغرافیایی N363018 E515010 در استان مازندران واقع است. این دریاچه که به تالاب ارواح نیز شهرت دارد در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع است. این تالاب حاصل ایجاد آب بند بر روی آب های جاری در دشت ممرز بود که با بالا آمدن آب درختان کف تالاب خشک شدند و منظر جالبی ایجاد کردند. ممرز نام درختی از گونه  توسکها است که در جنگلهای شمال ایران می روید. ممرز، درختی است پهن برگ با قامتی متوسط که ارتفاع آن بین ۱۵ تا ۲۵ متر بوده که گاهی ارتفاع آن به ۳۰ متر نیز می‌رسد. تنه درخت ممرز (حتی تنه درختان دیرسال ) اغلب شیاردار باشد. پوست درخت صاف و مایل به رنگ سبز خاکستری است . همچمین واژه ارواح نیز توسط گردشگران بر این تالاب نهاده شد. تالاب در میان جنگل انبوه پهن برگ در منطقه ملا کلا قرار گرفته است. طول دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است. در درون دریاچه درختان خشک شده ای قرار دارند که منظره جالبی ایجاد کرده اند.

آنچه که در اولین نگاه به دریاچه ممرز، توجه شما را به خود جلب می‌کند، بازمانده‌هایی از تنه درختان هستند که در میان دریاچه قرار دارند و به درختان مرده مشهورند. حضور این درختان نیز بر وهم فضا می‌افزاید و یکی از شگفتی‌های این دریاچه به شمار می‌رود. این تالاب بسیار زیباست اما هیچ گونه امکاناتی در اطراف آن وجود ندارد و هنوز آنچنان که باید، مورد توجه قرار نگرفته است. البته این نبود امکانات یکی از دلایل بکر ماندن این طبیعت تماشایی است و برای برخی از افراد یکی از جذاب ترین ویژگی‌ها به شمار می‌شود.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان برای سفر به دریاچه ممرز، بهار و تابستان است.

بهار و تابستان: در این فصول میزان سفرها به شمال کشور به حداکثر خود می‌رسد چرا که طبیعت بسیار زیبا جلوه می‌کند.

پاییز: به سبب قرار گیری دریاچه در میان انبوه درختان، جلوه‌ی آن در پاییز بسیار زیباست اما به دلیل نامناسب بودن مسیر دسترسی، سفر در این فصل احتیاط زیادی را می‌طلبد.

زمستان: در این فصل جاده برفی و گلی یکی از موانع شما برای دیدن این دریاچه است.

دسترسی

برای دسترسی به این دریاچه در کیلومتر ۱۲ مسیر نور به نوشهر پس از جاده ونوش، باید وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح الدین کلای سفلی شد و بعد از عبور از روستا به محیط بانی خواهید رسید. بعد از انجام اقدامات اداری لازم در محیط بانی جاده شمالی را به طول ۱۰ کیلومتر ادامه دهید. پس از مشاهده تابلوی دشت و بند ممرز وارد جاده فرعی شوید. این جاده فرعی شما را به دریاچه بند ممرز خواهد رساند. توجه داشته باشید عبور از جاده فرعی نیاز به خودروهای کمک دار دارد و به دلیل بکر بودن منطقه امکان مواجهه با حیات وحش بسیار زیاد است.

۴ نظرات
  1. سید مهدی حجازی می‌گوید

    سلام.ما گروه دوچرخه سواری هستیم.دریاچه فوق العاده زیباو بکری بود.مسافت این دریاچه از شرق پارک سیسنگان ۱۷ کیلومتر میباشد.

  2. فرهاد مقدمی می‌گوید

    فوق العاده خاص و زیباست . اکوسیستمی منحصر به فرد در دل طبیعت. راه های دست رسی خوب هستن .اما کمی آدرسی دهی میتونه بهتر باشه. دوستانی که خواستن برن اونجا اول باید بدونن که یکی دو ساعت جاده خاکی کوهستانی درپیش دارن. در مسیر جاده ساحلی از سیسنگان به نور که رد میشین کنار جاده رو نگاه کنید تا مجتمع رفاهی صاسد(صنایع دفاع) رو ببینید. اون جاده خاکی کنارش رو تا انتها بریدبعد وارد جنگل میشید همینطور یکی دو ساعتی که رفتین یه جایی تابلو زده پروژه آب بند ممزی. اون راه خالی فرعی کمی باریک تر و کمی دشوار تره . تاهر جایی که شد با ماشین برید و بقه راه رو پیاده. البته اگه ماشین های شاسی بلند داشته باشین تا دم دریاچه میتنید برید. البته ما با پراید رفتیم(فکر کنم همین بس باشه که دوستان بدونن با هر ماشینی میشه رفت!).
    فقط خواهشا توجه به آشغال نریختن و حفاظت از این منطقه بکر و زیبا داشته باشید.
    اگر کسی خواست بره و راهنمایی بیشتری خواست بهم ایمیل بزنه . چند تا عکس و فیلم و نقشه جی پس اس هم دارم.

    1. نگین می‌گوید

      سلام. چرا اسمش دریاچه ملاکلا هم هست؟ ملاکلا که پایینه و نزدیگ درباچه اویدر؟ برام سوال شده.

  3. مهتاب می‌گوید

    دریاچه ای بسیار زیبا و دیدنی بود ارزش چندین بار دیدن داشت چون دسرسی به آن سخت و تنها طبیعت دوستان به آن منطقه میرفتند بسیار تمیز و پاک بود فوق العاده زیبا و دیدنی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.