دریاچه ولشت (سما)

نام انگلیسی:  Valasht Lake    

نام فارسی :  دریاچه ولشت 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

دریاچه ولشت در موقعیت جغرافیایی N363221 E511718 در استان مازندران واقع است. دریاچه بزرگ ولشت در استان مازندران،بخش کلاردشت و در ناحیه شمالی مرزآباد به فاصه 15 کیلومتر شمالی آن، درجنوبی شهرستان چالوس قراردارد.آب دریاچه ازطریق چشمه های زیرزمینی تامین شده ودرداخل کاسه بزرگی که اکثر زمین های آن را خاک های رانشی و فرسایشی تشکیل می دهد قرار دارد. آبادی کوچک سماءسرکا،جلاجور، ولشت، ارزاودیمو در ارتفاعاتی بالاتر از دریاچه دور تا دور آن قرارگرفته اند.این دریاچه به واسطه قرارگرفتن در عمق دره ولشت از اطراف دید ندارد. انواع ماهی های مختلف ازجمله قزآلای درآن یافت می شود و در اطراف دریاچه درختانی نیز دیده می شود.

 

لشت با وسعت ۱۵۰ هزار مترمربع و با ۲۰متر عمق، جز ۱۰ دریاچه آب شیرین موجود در ایران به شمار مى آید. حجم آب دریاچه ولشت در حدود سه میلیون مترمکعب برآورد شده و به علت موقعیت ویژه و ممتاز آن، مامن برخى از گونه هاى پرندگان مهاجر، ماهى و سایر آبزیان است. به جز سماء که دهکده ای ییلاقی است و زمستان ها خالی از سکنه ، نزدیکترین روستای پر جمعیت به ولشت ؛ روستای نسار – با 4 کیلومتر فاصله و 200 خانوار جمعیت – و نزدیکترین شهر به آن کلاردشت است. آب ولشت از نزولات آسمانی و چشمه های سر باز کرده در کف دریاچه تأمین می شود. آب ولشت سر ریز ندارد و با کم و زیاد شدن مقدار آب ، سطح آن بالا و پایین می رود. ولشت زمستان ها یخ می زند و دمای محیط به راحتی تا 30- سانتی گراد می رسد. دریاچه ولشت و تمامی محیط اطراف آن حفاظت شده است و در لیست مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت از محیط زیست به ثبت رسیده است.

 

راه های دسترسی به دریاچه به جز مسیرهای پیاده رو ازطریق دوجاده می باشدکه عبارتنداز:

1ـ ازجاده آسفالته مرزن آباد به حسن کیف که درکیلومتر15 به سمت راست منحرف شده. ازطریق ادامه یک جاده خاکی ودشوارباعبور ازآبادی کلنواز جناح جنوبی شرقی به دریاچه می رسیم.

2ـدرمسیرمرزن آباد به سمت شمال رو به سوی چالوس چهارکیلومتر پس از مرزن آباد به سمت چپ جاده پیچیده از آنجا یک جاده آسفالته باطی 12کیلومتر ما را ازجناح جنوبی به دریاچه می رساند.

 

۲ نظرات
  1. علیرضا می‌گوید

    شنا کردن تو ولشت خییییییییییییییییییییییییییییییییییلی حال میده من شخصا این حال بردم

  2. مجتبی می‌گوید

    جاده خاکی که چه عرض کنم.افتضاح اصلا ارزش رفتن نداره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.