دریاچه چال کبود

نام انگلیسی:  Chal Kabood lake   

نام فارسی :  دریاچه چال کبود 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

دریاچه چال کبود در موقعیت جغرافیایی N332049 E491753 در استان لرستان واقع است. گهرچال کبود دریاچه ای کوچک در نزدیکی آبگیر بره شورون است و مساحت آن در حدود  100 متر در کنار یخچال مشهور چال کبود در زیر قلل سن بران و گلگل قرار دارد. این دریاچه دارای آب سبز سیری است که حکایت از عمیق بودن ان دارد. منبع تأمین آب، ذوب برفها و آب زیر یخچال چال کبود است. لرستان، سرزمین پهناور عشایر را از شهرهای الیگودرز به ازنا، شهری در پای قلل با شکوه و سرافراز اشترانکوه، پشت سر گذاشته، از این شهر در جاده ای شوسه به آبادی تیون در انتهای دشتهای سمت خط الرأس اشترانکوه طی می کنید.

 

تیر ماه و برف زیادی روی قلل منطقه منطقه دیده می شود. پس از آبادی از جویبار کوچکی عبور می کنید.  و در مسیر مالرو و پاکوب تپه ماهور های بزرگ و نسبتاً مرتفعی را طی کرده، پس از حدود هشت ساعت کوهپیمایی با فراز و نشیب و گذشتن از کنار پناهگاه گل گل و زیر شیب تند انتهایی به کاسه یخچال  چال کبود به این منطقه می رسید. سایه قلل سربلند سن بران و دیوارها و زبانه های یخچالی آن و  قله گل گهر و کوله لایو و همچنین قله گل گل، کاسه را در بر گرفته است.

 

دورنمای جانپناه نارنجی رنگ چال کبود به وضوح پیدا است و شما پس از زمانی کوتاه به آن می رسید. شب سرد و ساکتی را در اینجا به سر می برید و صبح پس از دمیدن خورشید به سوی لکه آبی رنگی در میان یخچالها بروید و به دریاچه بسیار زیبای اشترانکوه می رسیم. باد سرد اکثراً می وزد آب دریاچه را مواج می سازد؛ آبی که بسیار سرد است . تکه های یخ در اطراف آب به وضوح دیده می شود. تمامی وقت خود را این مسیر به تیون باز می گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.