دریاچه چشمه دیو آسیاب، لار

نام انگلیسی:  Div Asyab fountain lake

نام فارسی :   دریاچه چشمه دیو آسیاب

موقعیت جغرافیایی

دریاچه کوچک چشمه دیو آسیاب در موقعیت جغرافیایی N355901 E515508 در استان مازندران و در ارتفاعات شمالی دشت لار واقع است. این آبگیر کوچک دایره ای شکل قطری در حدود ۲۰ متر دارد و آب از ۲ دهانه در زیر آبگیر به بیرون میجوشد. جوشش آب از دو دهانه چشمه در سطح آب کاملا مشخص است. آبگیر بر روی تپه ای آهکی به ارتفاع ۱۰ متر از کف رودخانه مجاور آن قرار گرفته است و از جاده پایین دست چشمه دید ندارد. این تپه  از انباشت مواد معدنی موجود در آب چشمه و رسوب آنها در طی سالیان طولانی تشکیل شده است . این چشمه  در ارتفاع ۳۰۱۴ متری از سطح دریا واقع شده و مشتمل بر دو آبگیر کوچک و بزرگ است که در فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته اند. وجود املاح بی کربنات فراوان در آب دریاچه باعث ایجاد تپه بستر این چشمه شده است. اینکه این املاح تا کنون دهانه های آب چشمه را مسدود نکرده اند تنها به دلیل فشار زیاد آبی است که از بستر کف آبگیر می جوشد. رنگ آب، آبی فیروزه ای است و دارای طعم ترش و بوی نامطبوع گوگرد است. دمای آب بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد متغیر است. احتمالآ دهانه این چشمه در آغاز پیدایش کوچکتر (شاید کمتر از یک متر ) بوده است و سپس بر اثر انحلال دوباره فراورده های تراوتن بر اثر آمیزش با آب محتوی اسید کربنیک دوردهانه خورده شده و قطر آن رفته رفته افزایش یافته است. به سبب آب دهی زیاد در گذشته و نیز مقدار زیاد املاح بی کربنتات کلسیم آب این چشمه مانندچشمه های دیگر فرصت پدید آوردن مخروط نیافته و سکوئی تخت و صاف از نهشته های تراورتن ساخته که حدود  ۱۰متر بالاتر از کف دره جای گرفته است.

 

دسترسی به این آبگیر از طریق جاده هراز، جاده فرعی پلور به سمت دریاچه سد لار، سپس جاده خاکی دشت ورارو، عبور از دشت و ادامه جاده، عبور از رودخانه، بعد از گردنه ترشک چال، اولین ۲ راهی، مسیر شمالی در خلاف جهت رودخانه بعد از ۲ کیلومتر از کنار این آبگیر عبور میکند. شایان ذکر است که آبگیر از جاده خاکی مجاور آن دید ندارد و برای دسترسی به آن باید تپه ۱۰ متری در سمت غرب جاده را پیاده طی کرد.

۴ نظرات
  1. هادي می‌گوید

    سلام، خیلی ممنون از مطالب سودمندتون، میشه در مورد مسیر بیشتر توضیح بدین، پیاده روی،کوهنوردی؟ماشینرو؟ چه جور مسیری هست این ٢ کیلومتر که نوشتین؟

  2. ziya marefat می‌گوید

    mishe shena kard

  3. zm می‌گوید

    rangeh firouzeyi bayad beh khatereh vojoudeh mess bashad.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.