روستای خرانق

روستای خرانق مرکز بخش خرانق در شهرستان اردکان است . این روستا در 8۵ کیلومتری شهر یزد واقع شده است . وجود معادن سنگ آهن چادرملو-اورانیم ساغند-
باریت-روی وگرانیت وهمچنین منطقه ی حفاظت شده ی دره انجیر با دارا بودن حیواناتی چون: کل ، بز ، میش، قوچ ، گربه وحشی ، سیاه گوش، یوز پلنگ وهوبره این منطقه را خاص ومورد توجه ساخته است .

آنچه بیش از همه روستای خرانق را ارزشمند ساخته آثار تاریخی روستا است که شامل منارجنبان،قلعه،کاروانسرا،مشهدک،باباخادم،پل آبراه،شترگلو، قریه ی شمس آباد، مسجدبیت المقدس،حمام،آسیاب،مسجد جامع،حسینیه و… می شود.

البته در اطراف روستا هم آثاری چون پیرغیچ،غار بجنه و پیر سبز چک چک (زیارتگاه زرتشتیان) وجود دارند که از جاذبه های مهم منطقه به شمار می آیند.

پل آبراه : این پل قدیمی ترین پل انتقال آب در استان یزد می باشدو به سبک ساسانی ورومی بنا نهاده شده است. طول آن 40 متر وارتفاعش7/5 متر است.

مشهدک وباباخادم : مشهدک،قدمگاه و محل اقامت امام رضا(ع)حین سفر از مدینه تا مرو می باشد و از قداست خاصی برخوردار است. بابا خادم نیز بنا به نقلی محل دفن خادم امام رضا (ع) می باشد.

قلعه : قدمت قلعه و برج وباروی آن ، زمان ساسانیان یعنی 4000 سال پیش ذکر شده است ووسعت آن 1/1 هکتار می باشد. یکی از عجایب قلعه کوچه های پیچ در پیچ و هولناک آن است که برای غافلگیر کردن دزدان وراهزنان مورد استفاده قرار می گرفته که یکی از این کوچه ها به کوچه ی گرگ معروف است.

منار جنبان : در درون قلعه وکنار مسجد، منارجنبان قرار دارد و آنچه باعث شگفتی همگان می شود جنبیدن آن است که به وضوح مشاهده می شود.

نظرات بسته شده است.