سنجاب ایرانی

نام علمی : Sciurus anomalus

نام انگلیسی:  Persian Squirrel, Caucasian Squirrel  

نام فارسی: سنجاب ایرانی

 

 

پراکندگی

(کردی: سموره) (لری: سمورک، دارتوکِنک، بری‌خور)

مشخصات: جثه‌ای متوسط، دمی بلند‌ و پشمالو دارد که از نصف طول بدن بلندتر است. موهای پشت به رنگ خاکستری متمایل به قهوه‌ای و زیر بدن زردرنگ است. رنگ موهای سر و سطح پشتی دم قرمز حنایی و سطح زیرین دم روشن‌تر است. به طور کلی هرچه از نواحی شمالی جنگل‌های زاگرس (کردستان) به طرف جنوب (فارس) پیش برویم از رنگ حنایی دم کاسته می‌شود. به طوری که در قسمت‌های جنوبی، ممکن است رنگ به زرد نخودی تغییر یابد.

 

اندازه‌ها: (تعداد نمونه محدود) طول سر و تنه 192 تا 230 میلی‌متر، دم 128 تا 138 میلی‌متر، پا 52 تا 55 میلی‌متر، گوش 27 تا 29 میلی‌متر.

 

زیستگاه: جنگل‌های بلوط زاگرس، این سنجاب معمولاً درختان بلند و کهنسال بلوط را به درختان کوتاه و پرشاخ و برگ ترجیح می‌دهد.

 

پراکندگی: در ایران مناطق جنگلی زاگرس، از سردشت واقع در آذربایجان غربی تا مناطق چهارمحال، لرستان، کهکیلویه و فارس. در حال حاضر تعداد نسبتاً زیادی از این حیوان در منطقه حفاظت شده دنا مشاهده می‌شود. در اوایل سال 1386 محیط‌بانان منطقه سفیدکوه در استان لرستان تعداد زیادی سنجاب ایرانی را که متخلفین در حال حمل آنها بودد کشف نموده و در طبیعت رهاسازی کردند.

پراکنش جهانی: غرب و جنوب غربی‌ آسیا.

 

عادات: روزها فعال است. معمولاً به صورت انفرادی بر روی درختان زندگی می‌کند، برای تغذیه گاهی اوقاعت روی زمین نیز دیده می‌شود. حیوان بسیار فعال و چابکی است، در موقع احساس خطر به وسیله ناخن‌های بلند و تیزش به سرعت از درختان بالا می‌رود و با استفاده از دم بلند و پشمالویش که به ایجاد تعادل کمک می‌کند از شاخه‌ای به شاخه دیگر می‌پرد، اگر چنانچه از درختان بلند به پائین بیفتد به ندرت مجروح می‌شود. لانه را در سوراخ درختان ایجاد می‌کند و سطح‌ آن را به وسیله علف‌های نرم مفروش می‌سازد. در مناطق سردسیر، زمستان‌ها کمتر مشاهده می‌شود ولی اطلاع دقیقی از خواب زمستانی این حیوان در دست نیست.

 

غذا: از دانه، میوه، جوانه، برگ، پوست درختان، و احتمالاً از تخم و جوجه پرندگان تغذیه می‌کند. در موقع غذا خوردن ترجیح می‌دهد که بر روی دو پا بنشیند و غذا را با دست نگه دارد. برای فصل زمستان مقدار زیادی مواد غذایی و به خصوص دانه بلوط را در سوراخ‌های زمین، زیر ریشه، یا سوراخ درختان مخفی می‌کند.

 

تولید مثل: جفت‌گیری از فصل بهار شروع می‌شود و پس از حدود 40 روز سه تا هشت بچه کور و بی‌مو می‌زاید. بچه‌ها در یک سالگی بالغ می‌شوند. طول عمر در اسارت حدود 15 سال است.

۴ نظرات
  1. رعنا می‌گوید

    سلام شیرین جان بهترین کار اینه به باغ وحش بدیش که خیالتم راحت باشه از جاش ولی کلا نگهداری سنجاب غیر قانونی هست :(((

  2. صبا می‌گوید

    دوست عزیزم گونه های وحشی که از بدو تولد باانسان زندگی کرده اند،قادر به برگشتن به طبیعت نیستند چون عادات اکتسابی رو ندارند و برای تغذیه و دفاع دچار مشکل می شوند.برای بازگشت به طبیعت نیاز به آموزش دارند که ما هیچ مرکزی در ایران برای این کار نداریم.میبینید که یوز هایی رو هم که در اسارت داریم تو زیستگاه رها نمی کنند و در واقع بعضی گونه ها دچار انقراض در طبیعت می شوند.

  3. مریم می‌گوید

    شیرین جون اگه خیلی سنجابتو دوست داری ازادش کن من خودم سنجاب ایرانی داشتم که چند وقت پیش تو جنگل بلوط ازادش کردم سنجاب حیونی نیست که تو قفس زندگی کنه اگه جفتم داشته باشه تو قفس تولید مثل نمیکنه توصیه میکنم مستند در پناه بلوط روببینی

  4. شیرین می‌گوید

    باسلام من درتهران زندگی میکنم ویک سنجاب دم قرمز دارم که الان حدود۲سال و۸ماه داره از۳یا۴روزگی ازاومراقبت کردمهر۱۰روزبا شامپوبچه حمامش میکنم وناخنهاش رو کوتاه میکنم بعداز دستشویی کردنش اون رو میشوییم وخشک میکنم دلم براش میسوزه که جفتی نداره ودرطبیعت نیست منو راهنمایی کنید چکارکنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.