شاه روباه (روباه افغانی)

نام علمی : Vulpes cana

نام انگلیسی:   Blanford's Fox  

نام فارسی: شاه روباه (روباه افغانی)

 

 

پراکندگی

مشخصات: احتمالاً کوچک‌ترین روباه ایران و زیباترین آنها است. در ناحیه صورت، معمولاً دو نوار سیاه وجود دارد که از چشم‌ها به طرف بینی امتداد یافته‌اند. دم بلند و بسیار پرمو، گوش‌ها بزرگ و در قاعده بسیار پهن می‌باشند. رنگ پشت گوش‌ها قهوه‌ای متمایل به خاکستری است. موهای بدن بسیار نرم و انبوه‌اند، رنگ موهای پشت معمولاً خاکستری تیره با نوک سفید، در ناحیه ستون مهره‌ها کاملاً قهوه‌ای و روی دم سیاه رنگ است. برخلاف سایر روباه‌های ساکن در نواحی بیابانی کف پاهای شاه روباه فاقد مو می‌باشد.

اندازه‌ها: طول سر و تنه ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر، دم ۳۳ تا ۴۱ سانتی‌متر، وزن یک تا سه کیلوگرم.

زیستگاه: تپه و ماهورهای واقع در مناطق استپی و بیابانی.

پراکندگی: در ایران در مناطق شرق خراسان، کرمان، فارس، رباط پشت بادام یزد، اصفهان و نایبندان طبس مشاهده شده است.

پراکنش جهانی:‌ بلوچستان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان.

 

عادات: شبگرد است. به صورت انفرادی زندگی می‌کند، مهاجرت چندانی ندارد. بسیار بازیگوش و باهوش است. می‌تواند مدت‌ها با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت بدود.

 

غذا: از جوندگان، حشرات و مواد گیاهی تغذیه می‌کند و به ندرت آب می‌نوشد.

 

تولیدمثل: احتمالاً در زمستان جفت‌گیری می‌کند. طول آبستنی ۵۰ تا ۶۰ روز است. نوزادان حدود ۴۰ روز شیر می‌خورند و در ۱۰ ماهگی بالغ می‌شوند. طول عمر در اسارت گاهی به ۱۰ سال می‌رسد.

 

وضعیت فعلی: به علت داشتن پوست گرانبها مورد توجه شکارچیان پوست است. در سال‌های اخیر جمعیت آن به شدت کاهش یافته است. خوشبختانه در بین عکس‌های گرفته شده به وسیله دوربین‌های تله‌ای که به تازگی توسط پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس نصب شده است تعداد زیادی عکس این روباه مشاهده می‌شود.

1 نظر
  1. میلاد خسروی می‌گوید

    نام علمی شاه روباه Vulpes cana و نام انگلیسی آن Blanford’s Fox می باشد.
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.