عقرب زاگرسی

نام فارسی : عقرب زاگرسی

نام علمی:  Orthochirus zagrosensis 

نام انگلیسی: Zagrosian scorpion

 

 

پراکندگی

گونه ای از عقرب ها است که به خانواده بوتیدائه تعلق دارد. پراکندگی جهانی آن در ایران، سوریه، عراق و ترکیه قابل مشاهده است. تا سال 2000 میلادی تصور بر این بود که این عقرب تنها در ایران پراکندگی دارد و بومی ایران است. ولی در سالهای بعد نمونه هایی از آن در عراق، سوریه و ترکیه نیز مشاهده شد. پراکندگی این عقرب در ایران در استانهای کهگیلویه و بویر احمد، فارس، اصفهان، کرمان، یزد، چهارمحال و بختیاری به ویژه در ارتفاعات زاگرس محدود می شود. این عقرب در نواحی معتدل و مرطوب، مناطق استپی، صخره ای، مناطق دارای پوشش بلوط زیست می کند. همچنین مناطق دارای خاک های آهکی مرطوب از زیستگاه های اصلی این عقرب است. ارتفاعات بلند را به سایر نواحی ترجیح می دهد.

 

 

قسمت های چهارم و پنجم دم دارای بیرون زدگی های نقطه نقطه، فضای بین اتصالات قسمتهای مختلف دم صاف و بدون قسمتهای اضافی، قسمتهای انتهایی بدن بدون کرک و مو است ولی ممکن است رو و جانبین بدن دارای موهای بلند طولی باشند. (ممکن است در برجستگیهای ریز بر روی اندام خلفی، موهای سیخ  به صورت کوتاه و باریک مشاهده شود.) سطح شتی اندام خلفی صاف بدون بیرون زدگی است. اندامهای خلفی و جلویی دارای رنگ سیاه تا قهوه ای سوخته، بازوی چنگالها به رنگ سیاه، چنگالها و پاها به رنگ زرد تا زرد زیتونی. طول کلی عقرب بالغ 36 تا 38 میلیمتر است.

1 نظر
  1. سروش مبارکی می‌گوید

    خدمت شما عرض کنم این گونه در ۹۰-۷۰ کیلومتری جنوب تهران هم مشاهده کردم بعد از فرودگاه امام به سمت قم یک فرعی هستش بنام کوشک نصرت .در اطراف این روستا جمعیت قابل ملاحظه ای از این گونه زیبا وجود دارد. اسم این گونه سمونیدس بوده که به این نام تغییر یافته.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.