غار شاکین، تاکستان

نام انگلیسی:  Shakin Cave   

نام فارسی :  غار شاکین 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

موقعیت

غار شاکین در استان زنجان، در 56 کیلومتری جنوب غربی شهر تاکستان، و در 6 کیلومتری روستای شاکین واقع است.

معرفی

غار شاکین از غارهای باستانی ایران است. این غار یکی از کهن​ترین محل​های استخراج فلز روی برای ساختن مفرغ بوده است. وجود کانال​های دست کنده قدیمی در بخش​های مختلف آن نشان از وجود چنین فعالیتی در گذشته دارد. متأسفانه غار شاکین هم اکنون در اجاره معدن چیان برای استحصال فلز است.

ساختمان

دهانه غار، جنوبی است و در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا قرار دارد. ورودی غار به ابعاد 7×4 متر با شیبی تند به طول 8 متر به تالار اصلی باز می​شود.

تالار نخست یا اصلی غار، به شکل دایره است. ابعاد آن 35×25 متر و ارتفاع آن 15 متر است. از این تالار دو دالان جدا می​شود:

دالان شمالی با طول 10 متر به تالار شمالی می​رسد. ابعاد این تالار 20×15 متر است و از آن تعدادی دالان و دهلیز طبیعی و دست کنده جدا می​شود که طول بعضی از آن​ها 50 متر است. دالان و دهلیزهای این تالار در حال حاضر زیر توده​ای عظیم از خرده سنگ، که حاصل حفر کانال برای استحصال فلز است، قرار گرفته​اند.

دالان غربی با طول 15 متر وارد تالار بزرگ غربی می​شود. طول و عرض این تالار 40×25 متر است و حدود 20 متر ارتفاع دارد و از آن تعدادی دالان و دهلیز منشعب می​شود. دو دالان منشعب، به تالارهایی کوچک​تر ختم می​شوند.

غار شاکین به دلیل وجود کانی​های غیر محلول در مسیر منافذ آب​های فرورو، فاقد غارسنگ است. در زمان فعالیت​های غار زایشی، کربنات​های موجود در منطقه در آب اسیددار حل شده​اند و حاصل انحلال، احتمالاً رودخانه پایین غار حمل شده است و کانی​های غیر محلول سقف و بدنه غار را تشکیل داده​اند.

طول غار حدود 400 متر است.

جاذبههای گردشگری

غار شاکین به علت موقعیت جغرافیایی ویژه و وجود چشمه آب دائمی در پایین غار، از مکان​های مهم دوره غارنشینی در ایران است. بعد از آن دوره هم، محلی بسیار مطمئن برای پناه جستن و زندگی مخفیانه در زمان ورود بیگانگان به منطقه بوده است. وجود سفالینه​های فراوان برجا مانده از دوره​های مختلف، مؤید این واقعیت است.

علاوه بر ارزش​های باستان شناختیف غار شاکین به علت شکل خاصی که دارد از نظر زایش با دیگر غارهای ایران متفاوت است. این نیز از ویژگی​های مهم غار است و بر اهمیت آن از نظر مطالعات زمین شناسی می​افزاید.

غار شاکین را که از غارهای دیدنی ایران است، به دلیل داشتن تالارهای پشت سر هم می​توانیم غارِ تالارها بنامیم. در حال حاضر به دلیل فعالیت​های معدن چیان، بخش اعضم غار شاکین نابود شده است. وجود خانه ای بر بلندترین نقطه ی این معدن که توسط اولین بهره بردار در دهه 50 احداث شده از دیدنیهای این معدن می باشد.حوضی بسیار بزرگ به شکل ماهی در جلوی این خانه ساخته شده است.این خانه که به شکل قلعه احداث شده از فاصله 16 کیلومتری قابل دیدن است.متأسفانه مجموعه ای از سنگ ها و کانی ها که در این خانه وجود داشت بعد هاتوسط بازدید کنندگان به یغما رفت و این خانه نیز در حال حاضر در حال ویران شدن است.

۱۱ نظرات
  1. امید می‌گوید

    سلام متاسفانه این غار به وسیله بهره برداری کاملا منهدم شده واثار ان نیز از بین رفته است.

  2. علیرضا می‌گوید

    شاکین جزو اعجایب هشت گانه جهان است…
    البته در کنار حسین آباد و ورکه رود….

  3. احمد می‌گوید

    در پایین ترین نقطه دهانه این غار و در سمت چپ تونلی قرار دارد که آب خنکی از آن خارج می شود.ریل واگنهای استخراج از درون این تونل در سالیان گذشته هنوز در کف آن قرار دارد.امکان رفتن به داخل تونل بدلیل وجود چاههایی در کف آن غیرممکن بنظر می رسد.احتمالا این تونل به غار اصلی راه داشته باشد.

  4. احمد می‌گوید

    اولین بهره بردار این معدن شخصی به نام رزاق منش بوده است. وی که در میان اهالی روستا به دکتر مشهور بود امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته ای در سال ۱۳۵۰ با توجه به دورافتاده بودن محل به این معدن آورده بود.تجهیزاتی از قبیل ژنراتورهای بسیار بزرگ تولید برق که با گازوییل کار میکردند.وبرق شرکت را که در جوار معدن برای استخراج سرب احداث شده بود تامین میکرد.وی اولین جاده شوسه را به روستا احداث نمود و گفته می شود در زمستان باتوجه به اینکه برای باز کردن جاده می توانست از ماشینهای راه سازی استفاده نماید ولی از اهالی درخواست می کردتا با پارو مسیر ۱۰ کیلومتری را باز کنند وی باین عمل هم اهالی را از بیکاری زمستان در می آورد و هم به آنان مزد میداد.وی برای تامین آب معدن در صدد حفر چاه عمیق برآمده بوده که با مخالفت اهالی از این عمل منصرف می شود.وی دراین معدن تعداد ۳۰ نفر از اهالی و افراد غیر بومی را به کار گمارده بود که افراد غیربومی در خانه های سازمانی احداث شده در معدن سکونت داشتند.

  5. آصف می‌گوید

    متاسفانه در سالهای اخیر اموال و تجهیزات این معدن توسط سودجویان به یغما رفته است.

  6. علیرضا می‌گوید

    قلبم به عشق شاکین حسین آباد و همه روستاهای اطرافش میزنه
    خوش ندارم کسی به معدنهای اونجا نگاه کنه چه برسه دست بزنه …. افتاد ……

  7. رضا غفاري می‌گوید

    من خودم یه شاکینیم و هیچ جای دنیا رو قد شاکین دوست ندارم
    غار شاکینم زیاد رفتم جای واقعا قشنگیه……

  8. شهرام می‌گوید

    از کلیه مطلعین خواهشمند است از نگهبان سالهای دور ای معدن که غار در ان قرار دارد که الان هم در قیدحیات هستند و مهربانی و لطف او به بازدیدکنندگان و شیرین زبانی او که شهره خاص عام هستند مطالبی گفته شود!

  9. احمد می‌گوید

    وجود خانه ای بر بلندترین نقطه ی این معدن که توسط اولین بهره بردار در دهه ۵۰ احداث شده از دیدنیهای این معدن می باشد.حوضی بسیار بزرگ به شکل ماهی در جلوی این خانه ساخته شده است.این خانه که به شکل قلعه احداث شده از فاصله ۱۶ کیلومتری قابل دیدن است.متأسفانه مجموعه ای از سنگ ها و کانی ها که در این خانه وجود داشت بعد هاتوسط بازدید کنندگان به یغما رفت و این خانه نیز در حال حاضر در حال ویران شدن است.

  10. احمد می‌گوید

    بنده با دو نفر دیگر از دوستانم تابستان سال گذشته به یکی از دهلیزهای غار رفتیم.بر روی دیواره این دهلیز با رنگ سفید نوشته شده بود:(گروه کوهنوردی آلپ تاریخ:۱۲/۰۵/۱۳۴۲

  11. احمد می‌گوید

    افسانه های زیادی در باره این غار در میان اهالی رایج است.این که در زمانهای بسیار دور حیوانی عجیب الخلقه درآن دیده شده که وحشت دیدن آن باعث مرگ دو نفر در درون غار شده است.
    یا این که ادامه این غار تا غار علیصدر همدان نیز میرسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.