غار همه لون، تهران

نام انگلیسی:     

نام فارسی :  غار همه لون 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

موقعیت

غارهای همه لون در استان تهران، در فاصله 60 کیلومتری شمال شرقی شهر تهران، و در نزدیکی روستای میگون واقع شده​اند. در میان این غارها دو غار همه لون کوچک و همه لون بزرگ از همه معروف ترند.

معرفی

غارهای همه لون جنوبی یکی از دره​های فرعی منشعب از دره طویل رودبار قصران و در سمت غربی آن قرار گرفته​اند. در ژرفای دره، رودخانه همه لون جریان دارد که آب کوه آهنگرگ را به رودخانه شمشک، که از شاخه​های اصلی جاجرود است، می​ریزد. به علت وجود تعدادی دخمه و غارهای بزرگ و کوچک در ابتدای دره، که در گذشته اکثراً سکونتگاه انسان​ها بوده​اند، این دره همه جالانه نام گرفته که به مرور به همه لون تغییر یافته است. شاید وجه تسمیه غارها همین باشد.

ساختمان

دهانه غار همه لون کوچک، 5 متر از کف رودخانه و در زیر تاقی بزرگ قرار گرفته است. این دهانه نسبتاً وسیع است.

بعد از دهانه، تالاری به ابعاد 13×8 متر و ارتفاع 2 متر قرار دارد. تالار به دهلیزی به طول 18 متر وصل می​شود ک باید از آن به طور خمیده عبور کنیم. در انتهای دهلیز، محوطه​ای دایره شکل به قطر 2 متر و ارتفاع 5/2 متر قرار گرفته است. سرتاسر کف غار از گل رس لغزنده پوشیده است. غار حدود 60 متر طول دارد.

دهانه غار همه لون بزرگ به شکل یک مربع به ابعاد 2×2 متر، ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

تالار غار 4 متر از دهانه غار فاصله دارد و دارای ابعادی برابر 45×20 متر و ارتفاع 5 متر است. در سقف غار، گسلِ تشکیل دهنده غار به خوبی دیده می​شود و تالار فاقد غارسنگ است.

از انتهای غار، راهرویی به عرض 6 تا 10 متر شروع می​شود و تا پایان غار ادامه می​یابد. سرتاسر کف راهرو پوشیده از لایه​ای خاک رس مرطوب است. در بخش​هایی از راهرو چکنده​هایی تشکیل شده​اند و در بعضی بخش​های کف تخته سنگ​هایی عظیم، که از سقف فرو افتاده​اند، دیده می​شوند. در راهرو تعدادی چاه وجود دارد که توسط حفاران برای یافتن گنج کنده شده​اند. طول شعبه اصلی غار حدود 110 متر است.

جاذبههای گردش گری

هر دو غار همه لون کوچک و همه لون بزرگ در گذشته از سکونت گاه​های اولیه انسان​ها بوده و در مواقع ناامنی به عنوان مخفی گاه مورد استفاده قرار می​گرفته​اند. سفال​های به دست آمده از حفاری کفت غار گویای این مطلب اند.

غارهای همه لون علاوه بر ارزش باستان شناسی، از ارزش زمین شناسی نیز برخوردارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.