غار کوردبستو، بندرعباس

نام انگلیسی:  Kurdbasto Cave   

نام فارسی : غار کوردبستو

 

 

موقعیت جغرافیایی  

این غار، در کوه «گنو» – واقع در ارتفاعات شمال شرقی بندرعباس – قرار دارد، سنگ‌های این کوه، از سنگ‌های آهکی و سیلیسی و فسیل های مربوط به دوران سوم است که در آن زیاده دیده می‌شود. از آبادی «کهنوج» تا دهانه غار، 30 دقیقه بیشتر راه نیست. غار، در جنوب «باغ زیر» که آبادی زیبایی است، در نزدیکی «پودنو» قرار دارد. دهانه غار، به سوی شمال شرقی است که 20/1 متر بلندی و 1 متر عرض دارد. پس از آن، به چاهی به گودی 7 متر می‌رسد. در عمق این چاه، دهلیزی ادامه یافته است، که به دو شاخه چاه مانند تقسیم می‌گردد، که شاخه غربی آن، به چاه هوایی منتهی می‌گردد. سنگ‌های غار آهکی هستند، ولی استالاگمیت و استالاکتیت در آن‌ها وجود ندارد.
سوراخ‌های متعددی که در دیواره‌ها وجود دارد، کاملاً دایره مانند هستند و قطر آن‌ها 30 الی 50 سانتی‌متر است. سوراخ‌ها چنان شکل زیبا و هندسی دارند، که گویی به دست حجاران زبردستی کنده و تراشیده شده‌اند. چاه هوایی در حدود 8 متر ارتفاع دارد.
سایر غارهای معروف استان هرمزگان عبارتند از: غار طبیعی آب باد و چاه بهشت و جهنم در روستای «سرخاء» از توابع شهرستان بندرعباس، غار تُرُد در روستای «رویدر» از توابع بخش رویدر شهرستان بندر خمیر، غار نمکدان و خربس در جزیره قسم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.