قلعه کل حسن صباح

این قلعه که در جنوب شرقی شهر بیرجند و در روستای نصرت آباد بخش «در میان» قرار دارد، از مهم­ترین قلعه­های اسماعیلیان در منطقه به شمار می­رود. زیرا پس از منطقه الموت و قلعه معروف آن این قلعه به لحاظ دارا بودن موقعیت ویژه در منطقه، دومین مرکز دفاعی اسماعیلیان در ایران بوده است. در این قلعه سه بخش عمده وجود دارد که عبارتند از بخش غربی، بخش مرکزی و بخش شرقی.

در غربی­ترین به شقلعه و برفراز کوه بقایای بناهایی که به صورت تلی از خاک درآمده است دیده
می­شود. این بخش قلعه به وسیله یک راهروی باریک که عرض آن حدود سه متر است، به بخش مرکزی قلعه منتهی می­شود.

بخش مرکزی نسبت به سایر قسمت­ها سالم­تر مانده و بقایای معماری آن قابل تشخیص است و معماری آن شامل راهروها، اتاق­ها و تالارهای بزرگی است که از سنگ ساخته شده­اند. پوشش سقف اتاق­های این قسمت به شکل قوس­های جناغی سنگی است.

بخش سوم در شرق قلعه قرار دارد که در آن حصار بیرونی قلعه و تعدادی از برج­ها قابل تشخیص است. درمحوطه قلعه تعداد قابل توجهی آجر پراکنده وجود دارد که به شکل­های مربع، مستطیل و شش ضلعی هستند. آجرهای مزبور را که تصاویر حیوانات و گیاهان بر روی آنها نقش بسته است جهت تزیین بخش­های مختلف قلعه به کار می­بردند. همچنین در محوطه قلعه، قطعه سفال­هایی به صورت پراکنده وجود دارند که به صورت پراکنده وجود دارند که به دوره­های بعد از اسلام تعلق دارند. برخی از سفال­ها از نوع لعابدار هستند که با رنگ­های آبی، سبز، فیروزه­ای و زرد رنگ­آمیزی شده­اند و بعضی از آنها دارای نقش­های برجسته می­باشند. این قلعه تاریخ از جمله آثار ارزشمندی است که در خراسان جنوبی قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.