قورباغه مردابی معمولی

نام فارسی : قورباغه مردابی معمولی

نام علمی:  Rana ridibunda

نام انگلیسی:  Marsh Frog or Lauhing Frog

 

 

پراکندگی

محل پیدایش تیپ : ساحل شمال دریای خزر

 

توصیف مختصر : چین های طرفی پشتی بخوبی رشد کرده برامدگی داخلی کف پا کوچک پشت بدن سبز تا زیتونی و قهوه ای تیره همراه با تعداد کم و بیش لکه های تیره یا سبز تیره گاهی اوقات دارای یک نوار طولی روشن در طول پشت بدن زیر بدن سفید ، سفید چرک یا به رنگ مایل به  زرد همراه با تعدادی لکه یا نقاط سیاه یا بدون آنها نرها دارای اندام تشدید صدای تیره یا خاکستری در گوشه دهان . درطول فصل تولید مثل اولین انگشت اندامهای جلویی در نرها دارای قسمت متورم خاکستری رنگ . در ایران فقط زیر گونه تیپ شناخته شده است .

اندازه به میلی متر : 120 بندرت 170

 

انتشار جغرافیایی : تمام اروپا بجز شمال غرب و مرکز ایتالیا غرب اسیا به طرف شرق تا پاکستان غربی افغانستان ایران وشرق ترکستان شمال افریقا پراکندگی در ایران : در تمام ایران بجز سیستان و بلوچستان وجود دارد .

 

لاروها : شکاف ابششی در طرف چپ بوده و به طور خلفی و رو به بالا قرار گرفته است . هر دسته از دندانهای فکی تنها در یک ردیف قرار گرفته اند . در ارواره بالا2 یا 3 و در ارواره پاوین 3 دسته دندان وجود دارند . ارواره پائین توسط برامدگی های کوچکی احاطه شده است و کلواک در طرف راست نزدیک پایه دم قرار دارد . باله دمی پشتی به آن طرف خط عمودی که شکاف ابششی قرار دارد نمی رسد . چشمها در طرف پشتی سر واقع شده اند . طرح کلی سر از طرف پشتی قلبی شکل است . فاصله بین چشمها حداقل دو برابر فاصله بین سوراخهای بینی است و فاصله سوراخهای بینی خیلی بزرگتر از شکاف دهان می باشد . دم نوک تیز و طول ان حداقل دو برابر طول بدن است . اندازه لارو امکان دارد از 7تا 47 میلی متر باشد . لاروها در فرانسه به 125 میلی متر نیز میرسند . گاهی لاروها نیز زمستان خوابی دارند .

 

فعالیت زیستی قورباغه مردابی

قوربباغه مردابی هم در ابهای ارام و هم در ابهای جاری یافت می شود . اما دریاچه و استخرهایی را که با خیزران یا جگن ها و نی ها پوشیده شده یا کناره های رودهایی را که با بیشه های درختان بید و جگن احاطه شده باشد ترجیح می دهد بیشتر در گودالهای اب کوچک و دارای گیاه در استخرهایی زندگی می کند که در تابستان کاملا" خشک نمی شوند . این قورباغه ها بندرت در رودخانه های با جریان سریع اب که دارای کناره های شنی بدون پوشش هستند بافت می گردد . اغلب از اب خارج شده و در خشکی چندین ساعت می ماند و در صورت احساس خطر معمولا" با یک جهش بلند بسرعت به آب بر می گردد . در بهار و تابستان به ماندن در زیر اب برای مدت طولانی راغب نیست و برای تنفس هوای تازه سر خود را از سطح اب بیرون می اورد . برای همین منظور از گیاهان ابی کنده های درختان نی ها و سایر چیزهایی که بر روی سطح اب شناور هستند بالا می رود . دربعضی مناطق دور از دریا که سرعت جریان آب زیاد است نیز یافت می شود .

۲ نظرات
  1. ستوده می‌گوید

    سلام.مرسی از مطالب مفیدی که ارائه دادین.لطفا اگه درمورد تکثیر و انکوباسیون و فیزیولوژی این گونه قورباغه اطلاعات دیگه ای دارید برایم ایمیل کنید.با تشکر.

  2. طالب زاده می‌گوید

    با سلام
    لطفا راجع به تعیین سن قورباغه راهنمایی کنید.مرسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.