لاک پشت مهمیز دار

نام فارسی : لاک پشت مهمیز دار

نام علمی:  Testudo graeca 

نام انگلیسی:  Mediterranean Spur-thighed Tortoise

 

 

پراکندگی

لاک‌پشت مهمیزدار (Testudo graeca) گونه‌ای لاک‌پشت خشکی‌ زی است. این لاک‌پشت دارای لاک سخت و محکم، گنبدی‌شکل و پوشیده از صفحات شاخی بزرگ است. دایره‌های متحدالمرکزی روی کاسه پشتی وجود دارد که نشان‌گر رشد نسبی جانور است و اغلب به رنگ قهوه‌ای یا زرد بوده و در مرکز و حاشیه صفحات، نقوش نامشخصی مشاهده می‌شود. پاهای این گونه کوتاه و کلفت است و پاهای جلویی تعداد ۵ و پاهای عقبی تعداد ۴ چنگک دارد که پوشیده از پولک‌های شاخی می‌باشد. در سطح پشتی پاهای عقب و جلوی این جانور، یک غده بزرگ و مخروطی به شکل مهمیز وجود دارد که به همین جهت این گونه به لاک‌پشت مهمیزداز مشهور است. این لاک‌پشت بومی جنوب صحرای افریقا  و سومین گونه بزرگ لاک‌پشت‌های روی زمین است. مسن‌ترین لاک‌پشت مهمیزدار آفریقایی با 54سال سن در باغ‌وحش جیزه در مصر نگهداری می‌شود.

 

طول آن به طور متوسط ۲۵ سانتی‌متر می‌باشد ولی اندازه‌های بزرگ‌تر تا حد ۳۵ سانتی‌متر نیز گزارش شده‌است. جانور آرام و کندرویی است که وابستگی چندانی به آب ندارد. در دشت‌های خشک و بی‌حفاظ، تپه ماهورها، جنگل‌ها و باغات دیده می‌شود. در زمستان به خواب زمستانی می‌رود و همراه با گرم شدن هوا مجدداً شروع به فعالیت می‌نماید. گیاه‌خوار است و در درجه اول از گیاهان آب‌دار تغذیه می‌کنند و بدین وسیله آب مورد نیاز خود را تأمین می‌نمایند. میوه‌هایی مثل انگور و گوجه‌فرنگی را در صورت فراهم بودن، ترجیح می‌دهند. در اردیبهشت ماه جفت‌گیری می‌کنند و بین اواخر خرداد تا اواایل تیر در کنار بوته‌ها به خصوص بوته درمنه، چاله‌هایی حفر کرده و تخم‌های خود را به تعداد ۲ تا ۸ عدد در آن می‌گذارد. طول تخم‌ها ۳۴ تا ۴۳ میلی‌متر است و دارای پوسته‌ای محکم است.

 

این گونه در بالکان، کشورهای اطراف مدیترانه، جنوب فرانسه، ایتالیا، آسیای صغیر، سوریه و شمال آفریقا پراکنش دارد. از این لاک پشت در ایران دو زیر گونه وجود دارد. لاک‌پشت مهمیزدار غربی که در نیمه غربی ایران پراکنش دارد و لاک‌پشت مهمیزدار شرقی که در نیمه شرقی ایران نظیر استان‌های کرمان، خراسان و سیستان و بلوچستان یافت می‌شود.

۶ نظرات
  1. سینا مرادی می‌گوید

    لاک پشت مهمیز دار توی کدام جنگل یا کدام کوهستان یا کدام روستا پیدا می شه؟?

    1. سپهر علیزاده می‌گوید

      اگه بری توی شهر زرند و بری داخل روستای بنستان تا دلت بخواد لاک پشت پیدا می کنی

  2. سپهر علیزاده می‌گوید

    میشه لطفا به من بگین که لاک پشت مهمیز دار کجای شهر کرج پیدا میشه؟????

  3. سید علی حسین زاده می‌گوید

    لاکپشت خوشگلیه من هم یدونه دارم.

  4. milad می‌گوید

    درسته از این لاکپشت فراوان هست تو منطقه وردآورد مخصوصا اطراف رودخانه چیتگر و کانالی که از رودخانه کرج به مزارع زرنان میره

  5. milad می‌گوید

    واقعا لاکپشت های زیبا یی هستند خیلی ها وقتی این ها رو میبین در طبیعت اون ها رو میگرن و درخانه نگه میدارن که این کار خیلی اشتباهی است اکه این حیوان رو در فضای بسته نگهه میدارن رو آخر باعث بیماری و مرگ این حیوان میشه. از این لاکپشت ها در منطقه ورد آورد چیتگر ایرانخودرو کرمانخودرو تهران زیاد هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.