لوازم ضروری برای کمپینگ

کمپ زدن در طبیعت به وسایل بیشتری نسبت به سفرهای عادی احتیاج دارد.

کمتر پیش می آید که سفر به نقاط مختلف در طبیعت که اکثر تورهای گردشگری علاقه مندان را به آنجا می برند بیشتر از زمان برنامه ریزی شده به طول بینجامد؛ ولی همیشه برای هر سفری به خصوص سفر کویر این احتمال را بدهید که سفرتان کمی به طول خواهد انجامید. بنابراین برای سفر به هر طبیعت خشن و در عین حال زیبایی مثل کویر وسایل زیر را از یاد نبرید. وسایل و تجهیزات سفر به مناطق مختلف در طبیعت به چند بخش تقسیم می شوند. بخش اول وسایلی هستند که جدا از مدت زمان سفر، منطقه مورد بازدید و… همواره باید همراه هر طبیعت گردی باشند. دسته دوم وسایلی هستند که در سفرهای طولانی (دو روز به بالا) و حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند. در اینجا به بخشی از این تجهیزات اشاره می شود. کوله پشتی، کیسه خواب، چادر، آب، غذای مناسب، نقشه منطقه، قطب نما یا جی پی اس، انبر دست چندکاره، سوزن و نخ، ناخن گیر، سوت، کفش مناسب پیاده روی، جعبه کمک های اولیه، الکل جامد، مواد ضدعفونی کننده، چاقو، چراغ قوه، باتری، کبریت، فوم برای زیرکیسه خواب ها و فندک از آن دسته وسایلی است که همیشه باید در هر سفری که به طبیعت دارید همراهتان باشد.

طبیعت گردی

دوربین های دو چشمی و شکاری، کیت مارگزیدگی، کیسه بقا، چادر ضدآب و باد وسایل پخت گازی ( کمپی )، گاز مایع به میزان دو برابر مصرف، چراغ قوه های بزرگشارژی- باتری، تبر، بیل، کلنگ و چاقوی کمپی، بیسیم و موبایل ماهواره ای وسایل دفاع شخصی، صندلی های جمع شو، دستگاه تصفیه آب، چسب لاستیک و فلز، کلمن، شمع دیر سوز، کبریت ضدآب و باد و….از میان این وسایل کیسه خواب، چادر، غذا و آب از مهم ترین وسایلی است که در سفر به طبیعت باید به آن توجه کرد. کسی که می خواهد در کوهستان یا کویر شب را سپری کند کیسه خواب برایش یکی از لوازم ضروری است. کیسه خواب ها بر حسب مواد مصرف شده در تهیه آنها و براساس قابلیت نگهداری دما یا به عبارتی بهتر قابلیت مقاومت در برابر سرما تقسیم بندی می شوند. کیسه خواب هایی که در آن از پر استفاده شده باشد گرم تر از سایر کیسه خواب ها هستند. این نوع از کیسه خواب ها براساس درصد پر استفاده شده در آن نسبت به ساقه و کرک گرم تر و سبک تر است. البته این نوع از کیسه خواب ها برای مناطق مرطوب و بارانی چندان کارایی مطلوب ندارند.

توجه داشته باشید کیسه خواب وسیله ای است که در سفرهای تور های طبیعت گردی نیز به آن احتیاج است و به نوعی جزء وسایل شخصی به حساب می آید. سایر وسایل را می توانید به دلخواه تامین کنید.چادرها نیز انواع مختلفی دارد و بسته به منطقه ای که به آنجا سفر می کنید نوع آن فرق می کند. ولی معمولاً توصیه می شود چادری بگیرید که ضدآب بوده و به راحتی باز و بسته شود. اینجا هم قیمت ها قدرت انتخاب ها را تعیین می کنند. برای چادرزدن تا آنجا که امکان دارد سعی کنید یک جای امن انتخاب کنید. در عمق دره ها، در مسیر سیلاب ها و نزدیکی رودها، در شیب های تند، نزدیکی آتش، در معرض وزش شدید باد و جایی که حیوانات و حشرات خطرناک وجود دارند، کمپ نزنید. اگر گروهی سفر می روید و چند چادر دارید حتماً چادرها را نزدیک به هم و به صورت دایره یا نیم دایره برپا کنید. پیش از برپا کردن چادر سطح زیر آن را تا جایی که می توانید صاف کنید. اگر احتمال باران می رود دور چادر را شیار باریکی بکنید. با این روش آب را به راهی که می خواهید هدایت کرده اید. کف چادر حتماً زیر انداز بیندازید تا هم سرمای زمین را تا حدودی بگیرد و هم از آسیب رسیدن به چادرتان جلوگیری کند.

شب ها بعد از هر ورود و خروج از چادر برای جلوگیری از ورود حشرات زیپ توری آن را ببندید. غذا در سفر مهم و آب مهم تر از آن است. همیشه سعی کنید دو برابر میزان مصرف معمولی در سفر های کمپینگی و به دور از آبادی، آب به همراه ببرید. در شرایط بحرانی هر فرد قادر است به مدت ۱۰ روز یا بیشتر بدون مصرف غذا به زندگی ادامه دهد، هر چند گرسنگی نیز مانند تشنگی می تواند اثرات مستقیمی بر قدرت تصمیم گیری سریع، ترس، درد و سردی بدن داشته باشد.یافتن غذا در شرایط حاد از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است.معمولاً پیشنهاد می شود انرژی و زمان خود را صرف فعالیت های مهم تری چون یافتن آب یا یافتن مسیر کنید. تقریباً هر جانوری که راه می رود، می خزد، پرواز یا شنا می کند ارزش غذایی دارد.به قول یک دوست میزان در بحران گرسنگی شما منوی غذای شما را تعیین می کنددر شرایط عادی نیز سعی کنید همیشه غذا های سبکی چون انواع کنسروها را با خود همراه ببرید و در صورت امکان قبل از سفر آنها را تا ۲۰ دقیقه بجوشانید.اینها بخشی از وسایلی است که برای رفتن به هر سفری در طبیعت به آنها نیاز دارید. به زودی به نکات بیشتری اشاره خواهیم کرد.

نظرات بسته شده است.