نکاتی در مورد انتخاب چادر

انتخاب نامناسب چادر سفری می تواند گردش شما را به جهنمی بدل نماید.

بطور کلی انتخاب درست وسایل کمپینگ خصوصا در شرایط خاص جوی مسئله ای حیاتی است که گاه زندگی شخص را نجات می بخشد. حداقل ضرر انتخاب نامناسب شما برگشتن از سفر و یا مراجعه به یک مسافرخانه ارزان قیمت و بی کیفیت با کوله باری از خاطرات بد خواهد بود.اگر کمی وقت صرف مطالعه انواع، کیفیت، قابلیت های مختلف چادر نمایید در شرایط حساس و در یک شب بارانی در چادر به خود خواهید بالید. از نظر شکل ظاهری چادر های مسافرتی در چند نوع هستند:چادر های چارچوب دارFrame Tent: این نوع چادر بهترین و بیشترین فضا و سقف آزاد جهت ایستادن را دارد. فضای خواب، آشپزی و نشستن در آن از هم جدا هستند. قاب یا چارچوب در این چادر از جنس استیل است. لایه محافظ شرایط بد جوی (Fly/fly sheet/rainfly) در این چادر از جنس کتان یا گاهاً الیاف مصنوعی است.چادر گرده ماهى Ridge Tent: چادری است مثلثی با یک تیر افقی در طول چادر که توسط دو تیرک عمودی در ایتدا و انتهای چادر حمایت می شود.

این چادر بسیار مقاوم بوده و سقف آزاد آن نیز مناسب است تنها عیب آن در قسمت پهلوهای غیر مستحکم آن است.جهت استقامت بیشتر در باد این چادر بوسیله طناب های مخصوص چادر به زمین محکم می گردند.چادر گنبدیDome Tent: همانطور که از اسم آن بر می آید این نوع چادر به شکل گنبدی است. برپا کردن آن بسیار آسان است و با عبور تیرکهای قابل انعطاف و سبک از داخل آستین چادر آماده می گردد. تیرکها در بالای چادر با هم تقاطع غیر متصل دارند. تیرکها از جنس پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه یا آلیاژ همبسته است.این نوع چادر  قابل حمل و اندازه آن نیز متغیر بوده حتی سایزهای مناسب تعداد نسبتا زیاد افراد را نیز در خود جای می دهد. این چادر به علت قیمت مناسب، راحتی حمل، سبک بودن و … پرفروش ترین نوع چادر است. توجه داشته باشید که هرچه ارتفاع گنبد بیشتر باشد آسیب پذیری آن در برابر باد بیشتر خواهد بود.

چادر ژئودزیک Geodesic Tent: این چادر شبیه چادر گنبدی است اما در آن آرایش تیرک ها متفاوت است که موجب مقاومت بیشتر چادر در برابر وزش باد می شود. تیرکهای انعطاف پذیر از جهات مختلف چادر عبور کرده و بدنه چادر را بصورت صاف و کشیده نگاه می دارد.چادر گردشیTouring Tent: در این چادر تیرکها و گنبد بصورت کشیده می باشد. جنس چادر از نایلون و پلی استر و ندرتاً از کتان است و معمولا پنجره دارند. این چادر ها دارای قسمت دالان مانند خارجی جهت استفاده از سایه بان و انجام آشپزی هستند.چادر رو در رو VIS-À-VIS Tent :  در این نوع چادر معمولا دو فضای مخصوص استراحت و خواب در دو طرف محوطه وسط یا نشیمن قرار دارد. قسمت وسط و یا اصلی می تواند بصورت گنبدی و یا گرده ماهی باشد.چادر تونلی/حلقه ایHoop Tent: چادر های حلقه ای و تونلی بسیار به هم شبیه هستند در این چادر ها معمولا یک یا چند تیرک بصورت حلقه ای در عرض چادر عبور  می کند. وجود تیرک های دایره ای موجب می گردد تا دیواره چادر به شکل تونل درآمده و فضای داخل آن نسبت به بسیاری از انواع چادر بیشتر باشد. این چادر معمولا بسیار مقاوم و سبک و مورد علاقه کوهنوردان است.

نظرات بسته شده است.