مارمولک شیشه ای

نام علمی : pseudopus apodus

نام انگلیسی : glass lizard

نام فارسی : مارمولک شیشه ای

 

 

پراکندگی

مشخصات: دارای چین عمیق پهلویی از سر تا ناحیه مخرج؛ آثاری از اندامهای حرکتی عقبی به شکل زیاده باریک در اطراف مخرج دیده می شود؛ سوراخ گوش مشخص.
رنگ آمیزی: سطح فوقانی بدن قهوه ای روشن یا تیره، گاهی مایل به قرمز، سبز زیتونی یا زرد نخودی؛ ‌قسمت سر اغلب روشن تر؛ سطح شکمی روشن تر؛ جوانها خاکستری زیتونی با نوارهای تیره.
 

زیستگاه: نواحی مرطوب و یا نسبتا خشک، در دامنه‌ها و شیبهای صخره ای، دیوارهای سنگلاخی، توده سنگها، دره‌ها، کناره رودخانه‌ها با پوشش گیاهی انبوه یا پراکنده جنگلی، بوته ای، علفزار، چمنزار، باغها و نیز حاشیه شالیزارها و مزارع.
 

عادات و رفتار: هنگام روز فعالیت می کنند؛ پناهگاه آنها زیر برگها، در حفره‌ها، زیر بوته‌ها،‌سنگها و شاخه‌هاست؛ از حشرات مخصوصاً ملخ‌ها، لارو حشرات، کرمهای خاکی، نرمتنان، مهره داران کوچک، تخم پرندگان و خزندگان تغذیه می کنند؛ زمستان خوابی معمولاً از مهر تا آذر شروع و در اسفند تا اردیبهشت پایان می یابد؛ جفتگیری پس از اتمام زمستان خوابی، و تخمگذاری در اوایل تابستان، بین 6 تا 12 تخم سفید، کشیده با پوسته نرم در زیر سنگها، خزه‌ها یا برگها می گذارند که پس از یک ماه تا 2 ماه باز می شوند؛ در طول این مدت و تا وقتی که نوزادها بتوانند شکار کنند تحت مراقبت ماده‌ها هستند؛ جوانها در 2 تا 3 سالگی بالغ می شوند؛ عمر آنها در اسارت ات 55 سال گزارش شده است.
 

پراکندگی جهانی: شرق و جنوب شرقی اروپا تا جنوب غربی آسیا و آسیای مرکزی.
 

اندازه: نوک پوزه تا نخرج 500 میلیمتر دم 584 میلیمتر
 

ملاحظات: این گونه قبلاً تحت نام جنس Ophisaurus معرفی می شد. محل نمونه تیپیک از روسیه، استپ نارین در شمال دریای خزر می باشد.

 

۴ نظرات
  1. Shakil می‌گوید

    خیلب فوق العاده بود ممنونم :)))

  2. حسین حبیب پوریان می‌گوید

    با سلام خدمت شما
    بنده یک عدد از این گونه را دارم ،اطلاعات کاملتری در رابطه با نگهداری از این موجود زیبا نیاز دارم(با تشکر)

  3. عماد می‌گوید

    آره زبون میزنه.ولی زبونش پهنه نه مثل مار

  4. alireza می‌گوید

    اینم مثل مار زبون میزنه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.