منطقه حفاظت شده ارس سیستان

نام انگلیسی :  Ors Sistan protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده ارس سیستان

 

موقعیت جغرافیایی

 منطقه حفاظت شده ارس سیستان (هزار مسجد) در موقعیت جغرافیایی N3659 E5924 در استان خراسان رضوی واقع است. این منطقه با وسعت 112714 هکتار که در شمال استان خراسان رضوی قرار دارد درسال 1378 حفاظت شده اعلام شد .دارای اقلیمهای نیمه خشک معتدل تا نیمه مرطوب گرم است .منطقه ای است کوهستانی با رودها و چشمه سارهای فراوان و پوشش گیاهی جنگلی درختان ارس.  ارس سیستان بخشی از ناحیه زمین شناسی کپه داغ با لایه های رسوبی در یایی عمیق محسوب می شود این منطقه به دلیل داشتن جنگلهای انبوه و شاداب ارس و ضرورت حفاظت از آن از اهمیت خاصی برخوردار است. وسعت این منطقه ۹۲ هزار هکتار بوده‌است ولی به علت قطع بی رویه از درختان این جنگل اکنون به چهار هزار هکتار رسیده‌است.


اورس (urs) ، ارس(ors) ، هرس(hors) ، او رس(o'ras) یا اورس(avers) به علت رویش این درخت در مناطق متعددی از ایران بنا به گویش های مختلف نواحی نام های متنوعی نیز دارد و این درخت همان وجه تسمیه ی منطقه ی حفاظت شده ی ارس سیستان است . این درخت گونه ای سرو است که در مناطق کوهستانی می روید . این درخت در برابر نا ملایمات طبیعی بسیار مقاوم است . گفته می شود چون این درخت برای رسیدن به آب ریشه هایی عمیق دارد آن را آب رس یا همان او رس(o'ras) نامیده اند . بیشتر در رشت کو ها ی البرز یافت می شود و البته در کوه های زاگرس هم وجود به صورت پراکنده قابل مشاهده است. گونه های جانوری منطقه عبارتند از :قوچ و میش ،بز و پازن ،گراز،پلنگ،گرگ،روباه معمولی،گربه جنگلی،گربه پالاس،تشی،کبک،تیهو،دلیجه، کبک دری،سهره،چکاوک شاخ دار،کورکور،لیل،مرغ حق،عقاب طلایی و دشتی،پیغو،بالاوان،شاهین و انواع کوکرها. رشته کوه زیبای هزار مسجد،دره ها ی عمیق و حیات و حش غنی بیانگر قابلیت بالای این منطقه برای فعالیتهای علمی است.

 

1 نظر
  1. سعيدي می‌گوید

    با سلام
    ضمن تشکر از اطلاعات خوبی که در اختیار عموم قرار دادید تقاضا دارم منحنی آمبروترومیک منطقه را نیز در سایت قرار داده یا در صورت امکان به این نشانی میل بزنید.
    با تشکر فراوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.