منطقه حفاظت شده جنگل خواجه

نام انگلیسی :  Jangal Khajeh protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده جنگل خواجه

 

موقعیت جغرافیایی

 منطقه حفاظت شده جنگل خواجه در موقعیت جغرافیایی N363505 E602345 در استان خراسان رضوی واقع است. جنگلهای پسته وحشی خواجه در روستای چهچهه در بخش زاوین کلات نادر قرار دارد . فاصله روستای چهچهه تا شهر مشهد ۱۰۰ کیلومتر است که ۷۰ کیلومتر آن جاده اصلی و ۳۰کیلومتر آن جاده فرعی میباشد و فاصله این روستا تا شهر کلات نادر ۱۰۶ کیلومتر است . جنگلهای پسته خواجه بزرگترین جنگل پسته وحشی شهرستان کلات نادر است . این جنگل در مجاورت مرز ترکمنستان واقع شده است . سته وحشی از گیاهان درختی بلند قامت نواحی ارتفاعات کوههای نیمه خشک محسوب می شوند. ارتفاع متوسط این درخت معمولا" بین یک تا سه متر بوده ولیکن در برخی نقاط حتی به ٧مترنیز می رسد.

 

این منطقه یکی از زیستگاه های مهم گور ترکمنی در ایران است. گور خر ترکمنی،گور بومی کشور ترکمنستان است که مشابه آن در منطقه بهرام گور و توران دیده می شود. گورخر ترکمنی گاهی به ایران می آید و گاهی در ترکمنستان می ماند. بعضا می توان آنرا در مرز نیز مشاهده کرد. گور ترکمنی در زمان جفت گیری به زادگاه اولیه اش بر می گردد.

 

پوشش گیاهی

عمدتا درخت و درختچه و در دامنه و تپه ماهورها بوته زار و علوفه مرتعی، در مناطق کوهستانی آن جنگل و درخت و درختچه های پسته وحشی، انجیر و …

 

حیات وحش

قوچ و میش اوریال، آهو، پلنگ، گراز، خوک، گرگ، روباه، شغال، خرگوش، تشی، انواع جوندگان.

1 نظر
  1. امین می‌گوید

    سلام
    لطفا مختصات جغرافیایی منطقه را هم قرار دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.