منطقه حفاظت شده جهان نما ، گلستان

منطقه حفاظت شده جهان نما، کردکوی، استان گلستان، تصاویر از م.حریری، حمیدرضا فرزندیان
نام انگلیسی :  Jahan Nama protected area

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده جهان نما

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت شده جهانما در استان گلستان بین N 36 42  عرض شمالی و E 54 12 طول شرقی واقع شده است. مساحت آن در حدود ۳۸۴۰۳ هکتار می باشد.

پوشش گیاهی

جامعه سرخدار و ارس.

حیات وحش
پستانداران: پلنگ ,‌مرال,‌خرس قهوه ای ,‌ گرگ و شوکا.

منطقه حفاظت شده “جهان نما” در استان گلستان با چشم‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته می‌تواند در همه فصول پذیرای ایرانگردان و گردشگران باشد. این منطقه با وسعتی بیش از ‪ ۳۰‬هزار هکتار در جنوب شرقی شهرستان کردکوی در ارتفاعی بین ‪ ۶۰۰‬تا سه هزار و ‪ ۸۶‬متری از سطح دریا واقع شده است. وجود دهکده‌های ییلاقی قدیمی، آثار تاریخی و باستانی، وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی، وجود کوه، رودخانه، چشمه، انواع وحوش و پرندگان کمیاب و نوع پوشش گیاهی از جمله جاذبه‌های این منطقه است.

“مزدک دریابیگی” در دانشنامه گلستان درباره منطقه نوشته است: در این منطقه که خود در قالب دشت جهان نما قرار دارد دهکده‌های ییلاقی قدیمی وجود دارد که از جمله دو روستای کفشگیری و سعدآباد است. کفشگیری محله و سعدآبادمحله در شمال غربی منطقه حفاظت شده جهان نما هنوز دارای منازلی با معماری سنتی است. شغل مردم روستاهای منطقه عمدتا دامداری وکشاورزی بوده و گلیم، پاپیچ‌های سنتی و وسایل تزئینی کوچک از جمله صنایع دستی آنان به شمار می‌رود. همچنین وجود برج ‪ ۳۵‬متری رادکان معروف به “میل رادکان” درحاشیه این منطقه ارزش گردشگری آن را دو چندان کرده است. این منطقه که در جنوب شهرستان کردکوی واقع است، گفته می‌شود مدفن یکی از اسپهبدان خاندان باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن وندرین باوندی است.

آثار باستانی زیادی نیز در روستاهای حاجی‌آباد، چهارباغ، شاهکوه، چمن ساور، زیارت و دیگر محدوده‌های منطقه حفاظت شده جهان نما جود دارد. از نظر وضعیت جغرافیایی بیشتر منطقه جهان نما کوهستانی بوده و ارتفاع منطقه آن از ‪ ۶۰۰‬متر در مرز شمالی اطراف شصت کلا تا سه هزار و ‪ ۸۶‬متر در کوه تل انبار در شرق منطقه و جنوب روستای زیارت می‌باشد. کوههای معروف این منطقه دوکالی درغرب، شاه‌پسند، کالت و چلستان در مرکز، زبله، تلمبار و لنده کوه در شرق بوده و دره‌های مهم آن شامل مغزی در غرب ، جلینک بلینگ در جنوب، سفیددره در مرکز و ترکت در شمال است.

با وجود کوهستانی بودن این منطقه چشمه‌های زیادی در آن وجود دارد که از جمله نخودچشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا، چشمه‌های اطراف محلات جلینگ بلینگ، حاجی آباد، مرادچشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت است. همچنین رودخانه‌هایی دراین منطقه جاری است که از جمله می‌توان به چهارباغ در جنوب اشاره کرد که در ادامه مسیر به نام رادکان وارد استان مازندران می‌شود، رودخانه فصلی سفیددره نیز در مرکز این منطقه قرار دارد. در درون منطقه حفاظت شده جهان نما همچنین آبشار زیارت وجود دارد که در حدود پنج کیلومتری روستای زیارت و در شمال شرقی این منطقه است.

جهان‌نما در طبقه بندی جغرافیایی گیاهی ایران جز بخش فرعی هیرکان قرار گرفته که این بخش جنگل‌های شمال کشور را در برگرفته است. پوشش گیاهی منطقه شامل درختان پهن برگ، درختچه و بوته‌زار است. مهمترین گونه‌های گیاهی آن سرخدار، ارس، سروکوهی، پیرو، مازو،راش، ممرز، آلوچه، زرشک، آزاد، بید، هفت کول، نمدار، سیاه‌تلو وگونه‌های علفی وبوته‌ای گل گاوزبان، سریش، فستوک، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، شکرتیغال، اسپرس بوته‌ای، چوبک و درمنه است.

منطقه ترکت و پیرامون آن در منطقه حفاظت شده جهان نما بهترین زیستگاه حیات وحش ازجمله مرال، شوکا، خرس و گرگ است. این منطقه به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه‌های کمیاب و درمعرض خطر است که برخی گونه‌های مهم آن خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی. سیاه گوش و پلنگ است. پرندگان بومی و مهاجر این منطقه نیز از دیگر زیباییها بوده که از جمله انواع دلیجه، عقاب، سارگیه، قرقی، کبک، تیهو، بلدرچین، قرقاول، کرکس، هما، کبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توکا می‌باشد.

از سوی دیگر براساس آمارهای ارایه شده متوسط بارندگی در منطقه جهان نما حدود ‪ ۴۴۰‬میلی متر اعلام شده است. براین اساس زمستان این منطقه سرد و در تابستان هوای مطبوع و خنکی دارد و وجود مه در فصول مختلف به خصوص تابستان یکی از عوامل تلطیف هوای است. گفتنی است میل رادکان، جاده شاه عباسی، شهر باستانی تمیشه، امامزاده روشن‌آباد، ابراهیم و چهارکوه، دهکده‌های ییلاقی درازنو و جهان نما و پارک جنگلی امام رضا(ع) از دیگر مناطق گردشگری شهرستان کردکوی است. بخش شمال این شهرستان از زمین‌های جلگه‌ای هموار با شیب ملایم تشکیل شده و به زمین‌های بندرترکمن، رودخانه قره‌سو و خلیج گرگان منتهی می‌شود. بخش جنوبی آن نیز از ارتفاعات البرز شرقی تشکیل شده که حداکثر ارتفاع آن از سطح دریا در برخی از مناطق به سه هزار و ‪ ۵۰۰‬متر می‌رسد.

۴ نظرات
  1. باشگاه ورزش های هوایی نِرو می‌گوید

    با سلام
    پدید اورنده این اثر آقای امین حزینی هستند
    لطفا نام صاحت اثر قید شود

  2. مهيار می‌گوید

    سلام
    لطفا مسیر ورود به این منطقه توسط خودرو suvشاسی بلند

    را بفرمایید، ممنون

  3. ارمین می‌گوید

    سلام و خسته نباشید به شما عزیزانی که از این منطقه زیبا حمایت و مواظب هر گونه تخریب هستید سپاسگذاریم .سوالی داشتیم که چطور میشه برای عکاسی از جانوران این منطقه وارد این منطقه شد ممنون میشم راهنمایی کنید با ارزوی موفقیت برای شما عزیزان

  4. علی قدیمی می‌گوید

    با سلام
    لطفاحیاط وحش را کامل از جمله: قوچ و میش، کل و بز را نیز اضفه نموده در ضمن پوشش گیاهی بلوط و ممرز و انجلی و تقر و … را جهت اطلاع بازدید کننده سایت قرار دهید. تا اطلاع رسانی کامل شود. با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.