منطقه حفاظت شده ساری گل، اسفراین

نام انگلیسی :  Sarigol protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده ساری گل

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت شده ساری گل در موقعیت جغرافیایی N3708 E5747 در استان خراسان شمالی واقع است. این منطقه به وسعت ۰۰۰‚۲۸ هکتار در شمال شرقى اسفراین قرار دارد و انواع درختان اُرُس، کرکو، بید وحشى، زالزالک، سیاهدانه، بوتهٔ گَوَن و انواع گیاهان از گندمیان و نعناعیان را در خود جاى داده است. حدود ۴۵۰۰ قوچ و میش نیز در این منطقه وجود دارد.

 

منطقه ساریگل در تاریخ بیستم شهریور ماه سال 1353 بموجب مصوبه شماره 47 مورخ 20/9/1352 با عنوان " منطقه حفاظت شده شاه جهان " رسماً تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. پس از انقلاب از منطقه حفاظت شده شاه جهان به منطقه حفاظت شده ساریگل تغییر نام داد و از آذر ماه سال 1381 بموجب اصلاحیه مصوبه شماره 99 مورخ 21/6/1381 شورایعالی حفاظت محیط زیست به دو منطقه با عناوین پارک ملی ساریگل و منطقه حفاظت شده ساریگل تقسیم شد.(محدوده امن منطقه حفاظت شده ساریگل به پارک ملی ارتقاء داده شد).

از آن تاریخ تا کنون منطقه شاهد تحولات مثبتی در روند افزایش گونه های گیاهی و جانوری بوده، بگونه ای که امروز یکی از مناطق شاخص نه تنها در استان بلکه در سطح کشور می باشد.

 

مساحت : 28000 هکتار
 
 
پوشش گیاهی :
تیپ غالب مرتعی : درمنه و گرامینه ها
گیاهان صنعتی و دارویی : باریچه، آویشن، کاکوتی، علف چای،گون و…….
تیپ غالب درختی و درختچه ای : گونه ارس از گونه های حفاظت شده دیگر می توان به کلاه میر حسن، چوبک، ارس زرشک، بید و…… نام برد.
 
 
حیات وحش شاخص منطقه :
 قوچ و میش اوریال، پازن، کل و بز، پلنگ، گربه وحشی، گربه پالاس، کفتار، گرگ، روباه و …. آبزیانی نظیر کپور ماهیان
 پرندگانی نظیر :
باقرقره، کرکس، انواع عقابها، شاهین، کبک، تیهو،دلیجه،…….
 خزندگانی چون :
مار افعی پلنگی، مار جعفری، کفچه مار، کور مار شنی، بزمچه و انواع مارمولک از دیگر زیستمندان ساریگل می باشند.
 چشم انداز (Land scape ) :

از شاخص ترین جاذبه های طبیعی این منطقه میتوان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردغان، روستای سرچشمه، مناطق دیدنی پشت سد اسفراین و …… اشاره کرد

1 نظر
  1. yousef می‌گوید

    لطفا تصاویری از پلنگ بز برابازدید کندگان بزارید باعث افتخار ماست شهرما با محیط زیستش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.