منطقه حفاظت شده سیرخون، خواف

نام انگلیسی :  Sirkhoun protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده سیرخون

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت شده سیرخون در موقعیت جغرافیایی N3409 E6010 در استان خراسان رضوی واقع است. منطقه حفاظت شده سیرخون به وسعت ۵۴۳۲۸ هکتار طی مصوبه شماره ۳۶۲ مورخ ۱۳۹۱/۱/۶ به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.این منطقه واقع در استان خراسان رضوی دارای ۱۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است. برخورداری از وجود رودخانه کالشور مژن آباد و وجود زیستگاههای تالابی، بیابانی و جنگل دست کاشت گونه تاغ زرد در سال ۱۳۴۲ از پتانسیل های مناسب منطقه به شمار میروند. از طرفی این منطقه توقفگاه و کریدور مناسبی جهت مهاجرت پرندگان از شمال استان خراسان رضوی به مناطق جنوبی کشور می باشد.

محل احداث بند خاکی واقع بر بستر رودخانه کالشورمژن آباد در این شهرستان به لحاظ ایجاد یک آبندان مصنوعی بر بستر رودخانه دائم کالشور و برخورداری از پوشش گیاهی گز و نی زیستگاه با ارزشی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی به شمار می رود.

 

حیات وحش

طی بررسی بعمل آمده از محل آب بند ایجاد شده شده بر بستر رودخانه کالشور بالغ بر ۱۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی همچون اردک کله سبز، سرحنائی، اردک مرمری، خوتکا، چنگر، اگرت سفید، حواصیل خاکستری، سنقر تالابی، کبوتر چاهی و نوک پهن مشاهده گردیده است. به تازگی گونه کمیاب اردک مرمری در منطقه سیرخون خواف مشاهده شده است. هر چند این گونه با ارزش ،کمیاب و حمایت شده پیش از این نیز درمناطق دیگری از استان مشاهده شده بود اما این نخستین بار است که این گونه در آبگیر مژن آباد شهرستان خواف، مشاهده شده است.
محل احداث بند خاکی واقع بر بستر رودخانه کالشورمژن آباد دراین شهرستان به لحاظ ایجاد یک آبندان مصنوعی بربستر رودخانه دائم کال شور و برخورداری از پوشش گیاهی گز و نی زیستگاه باارزشی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی به شمار می رود.

1 نظر
  1. جان محمد تیموری مژن آبادی می‌گوید

    ان شاءالله با همت مسئولین محیط زیست شهرستان خواف تالاب مژن آباد خواف ومنطقه حفاظت شده سیرخون به یکی از نقاط تفریحی استان تبدیل شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.