منطقه حفاظت شده چهارباغ

نام انگلیسی :  Chahar-bagh protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده چهارباغ

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت شده چهارباغ در موقعیت جغرافیایی N3616 E5111 در استان گیلان واقع است. منطقه حفاظت شده چهار باغ  در حوالی منطقه سیاه بیشه در کیلومتر 90 محور کرج ـ چالوس واقع است. منطقه  جنگلی چهار باغ با مساحتی بالغ بر 19 هزار هکتار که شامل اکوسیستمی جنگلی کوهستانی و رودخانه‌ای و در برگیرنده روستاهای زیادی از جمله دلیر، ایلت، مچر، نوکرس، واسپول، دزماکوی، کیجان، انگورن، چهار باغ، پولاد کوه و است. همچنین دارای گون‌های جانوری از جمله پازن (کل و بز)، خرس، پلنگ، مرال، شوکا، روباه، گرگ، خوک، کب دری، کبک معمولی، عقاب طلایی، است و از نظر زیست محیطی از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این منطقه 2 محیط‌بان وظیفه حفاظت و حراست از مواهب طبیعی و محیط زیست را عهده دار هستند.

این منطقه با مساحت 19482 هکتار که در استان مازندران قرار دارد در سال 1380 تحت حفاظت قرار گرفت.دارای اقلیم نیمه مرطوب سرد است منطقه ای است کاملاً کوهستانی با دره های عمیق و پر آب ،جنگلهای نیمه انبوه و کم نظیر هیرکانی و مراتع ییلاقی چهار باغ در غرب منطقه حفاظت شده البرز مرکزی قرار دارد و رودخانه های چالوس ،مکا رود و انگوران در آن جار ی هستند گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از: مرال،شوکا،خرس قهوه ای ،پلنگ ،گراز،بز و پازن،گربه جنگلی،گرگ،تشی،روباه معمولی،شغال،سمور جنگلی،کبوتر جنگلی،جی جاغ،انواع سنگ چشم،انواع سارگپه و عقاب جنگلی و جود تنوع زیستی بالا جنگلهای کم نظیر هیرکانی ،گونه های باارزش شوکا و مرال زمینه فعالیتهای علمی را در منطقه فراهم آورده است.

 

تاریخ تاسیس منطقه از ابتدا تاکنون :  از سال 1380
موقعیت عمومی منطقه : در مسیر جاده چالوس  – تهران  ( جاده کندوان   )
وسعت منطقه : 19482  هکتار 
ویژگی و سیمای عمومی منطقه( شامل وضعیت توپوگرافی , چشم انداز, پو شش گیاهی وگونه های شاخص گیاهی , وضعیت عمومی حیات وحش و گونه های شاخص و کریدورها )
بصورت اراضی  جنگلی و نیمه جنگلی   ،  و حد نهائی  محدوده جنگلی
جاذبه های اکوتوریستی : اراضی جنگلی  و در مسیر جاده ارتباطی جاده کندوان  و چشم انداز جالب توجه
وضعیت عمومی اقتصادی اجتماعی : جوامع محلی و سکونت گاههای روستائی و معیشت  دامداری کشاورزی
تعارضات مهم منطقه : تجاوز به عرصه  و تخریب اراضی منابع ملی    ، چرای دام
تجهیزات و امکانات : تجهیزات و امکانات حفاظتی مستقل از نظر ساختار تشکیلاتی ( نیروی انسانی و تجهیزات انفرادی  و خودرو)براغی آن در نظر گرفته نشده   . 

۲ نظرات
  1. بهنام کیاچهارباغی می‌گوید

    با سلام.خواهشمندم در خصوص استقرار یک پایگاه محیطبانی در مرکز منطقه حفاظتی چهارباغ جهت ممانعت از تجاوز به محیط زیست تلاش و پیگیری بفرمائید.

  2. حمیدرضا کیاچهارباغی می‌گوید

    خواهشمند است از این منطقه که بعنوان منطقه حفاظت شده نام گذاری شده است در روستای چهرباغ و اطراف تعداد محیطبانها را افزایش داده (مخصوصا در روستای چهارباغ که معبر شکارچیان غیرقانونی می باشد ) همچنین ما در زمان گذشته (کودکی) کل وبز و غیره را در نزدیکی محل می دیدیم که باعث خوشحالی همه ما می شد ولی امروزه خبری از آنها نیست . و من ا… التوفیق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.