منطقه حفاظت شده کوه دیل، کهگیلوییه

نام انگلیسی :  Kouh Dil protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده کوه دیل

 

موقعیت جغرافیایی

این منطقه کوهستانی با مساحت 10381 هکتار در سال 1378 حفاظت شده اعلام شد .

کوه دیل در استان کهکیلویه و بویر احمد قرار دارد دارای اقلیم مدیترانه ای معتدل است منطقه از پوشش گیاهی خوبی برخوردار است بز و پازن،قوچ و میش،خرش قهوه ای،پلنگ،سمور سنگی،گرگ،خرگوش،گراز،کبک،ت یهو،جغد و بحری از گونه ها ی مهم جانوری منطقه به شمار می رود.جاده های پیرامونی منطقه دسترسی به آن را آسان نموده است.

 

موقعیت و وسعت
این منطقه در ضلع شمال و شمال غربی دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران می باشد . این منطقه همچون منطقه حفاظت شده خامین دربخش گرمسیری استان واقع گردیده است . طی مصوبه شماره 205 مورخ 25/7/80 ازسوی شورای عالی محیط زیست کشور مصوب وجهت حفاظت به این استان ابلاغ گردید .
وسعت این منطقه 10381 هکتار و طول و عرض جغرافیایی آن به قرار زیراست :
E5048  –  E5040  طول شرقی
N3034  – N3028  عرض شمالی


ویژگیهای طبیعی 
منطقه ای است تقریبا کوهستانی ، متشکل از ارتفاعات و دره های عمیق و صخره های سخت و صعب العبور . انتهای ضلع غربی آن محدود می شود به بخشی از سد مخزنی کوثر و دارای چشمه های قابل توجهی است .


فلورگیاهی
پوشش گیاهی منطقه شامل بلوط( گونه غالب) بنه،بادام،کلخنگ،زالزالک،گون و… می باشد . شیب شمالی این منطقه از پوشش جنگلی بسیارمناسبی برخوردار است .


فون جانوری
جمعیت جانوری این منطقه شامل :گرگ،روباه،شغال،خرگوش،کفتار،کبک معمولی ، تیهو،بحری،دلیجه و… می باشد . البته گهگاهی گله های حدود ده تایی قوچ و میش بصورت مهاجردراین منطقه مشاهده گردیده است .

 

ارزشهای منطقه
ارزشهای منطقه بیشتر تفریحی و تفرجی می باشد . باحفاظت مستمر و تامین تجهیزات وامکانات اولیه ، ارزشهای پژوهشی و آموزشی و تربیت نیروی انسانی دراین منطقه بسیارمحتمل می باشد .


عوامل تهدید
چرای مفرط،برداشت بی رویه ازمنابع جنگلی،آتش سوزیها، عدم مدیریت جامع  بهره برداری ازمنابع.


امکانات و تجهیزات
پاسگاه محیطبانی: 1 دستگاه ساختمان
نیروی انسانی و کادر محیطبانی: 4 نفر
خودرو: 1 دستگاه
موتورسیکلت: 1 دستگاه
تراکتور: 0 دستگاه

۳ نظرات
  1. حسین می‌گوید

    چرا اینقدر مردم رو گول می زنید.کوه دیل در شهرستان گچساران هست.کنار روساتاهایی چون دیل ابریگون ارو و…بازم میگم جزو شهرستان گچساران هست

  2. محسن می‌گوید

    من کهگیلویه و بویر احمدی هستم و بارها اینجا رفتم…
    قوچ و میش نداره فقط کل و بز هست اون هم نه اینجا بلکه از منطقه حفاظت شده کوه خامین (کوه خومی) شاید به صورت پراکنده و گذرا به صورت مهاجرتی عبور کنند…

  3. مختار می‌گوید

    دمتون گرم
    راحتم کردی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.