منطقه حفاظت شده یاری قاری

نام انگلیسی :  Yari Ghari protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده یاری قاری

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت شده یاری قاری در موقعیت جغرافیایی N3812 E4720 در استان آذربایجان شرقی واقع است. منطقه یاری طی مصوبه شماره ۳۶۹ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۹۱/۱/۶ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است. منطقه حفاظت شده یاری قاری منطقه کوهستانی با وسعت ۷۱۴۴۲ در حوزه استحفاظی شهرستانهای اهر، سراب و هریس در شرق استان آذربایجان شرقی قرار دارد و متصل شدن آن به منطقه شکارممنوع انزان و کوه سبلان در شرق، رشته کوههای بزقوش در جنوب و ارتباط اکولوژیکی آن با ذخیره گاه زیست کره ارسباران و جلفا (پناهگاه حیات وحش کیامکی) در شمال در کنار تنوع منحصر بفرد اقلیم و توپوگرافی، این منطقه بعنوان یک کردیدور مهم حیات وحش علی الخصوص مسیر گدار قوچ و میش وحشی در مسیر سبلان – جلفا محسوب می گردد.

موقعیت جغرافیایی از جمله شرایط توپوگرافیکی و وضعیت اقلیمی منطقه موجب افزایش تنوع زیستگاهی و پراکنش گونه های گیاهی و جانوری در منطقه شده و البته تنوع و تعدد چشمه های موجود در کنار توپوگرافی منحصربفرد در منطقه باعث افزایش فاکتورهای ضروری زیستی یعنی آب، غذا و پناهگاه گردیده است.

 

گونه های شاخص جانوری

از گونه های جانوری منطقه می توان به پستاندارانی از قبیل پلنگ، قوچ و میش وحشی، سیاه گوش، خرس قهوه ای، گرگ، رودک، تشی، راسو، جوجه تیغی، سمور سنگی، گراز، گرگ، روباه، خرگوش، سنجاب زمینی، خفاش نعل اسبی مدیترانه ای و انواع مختلفی از جوندگان و پرندگان از راسته شاهین سانان و از تیره قوشیان شامل عقاب طلایی، کرکس، سارگپه، سنقرگندمزار و از تیره شاهینیان دلیجه، لیل، بحری و لاچین و از تیره ماکیان سانان می توان به کبک معمولی و چیل، تیهو و بلدرچین اشاره نمود و از سایر راسته ها، اکثر پرندگان خشکزی و همچنین خزندگان و دوزیستان در منطقه وجود دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.