منطقه شکارممنوع دالانکوه و دریاچه سد زاینده رود

نام انگلیسی:  Dalankouh & Zayanderood dam hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکارممنوع دالانکوه و دریاچه سد زاینده رود

 

 

موقعیت جغرافیایی

این منطقه با مساحت 78389 هکتار در شمال غربی شهر اصفهان واقع شده است. این ناحیه شامل زیستگاههای کوهستانی دالانکوه واقع در بخش تیران و کرون و زیستگاه آبی رودخانه و دریاچه سد زاینده‌رود می باشد. گونه های مختلف گیاهی از قبیل انواع گونها، جاشیر، انجیر وحشی، بادام وحشی و سرو کوهی در این ناحیه رویش دارند. این منطقه زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری محسوب می شود و بخصوص در فصل زمستان انواع گونه های پرندگان مهاجر جهت زمستان گذرانی مدتی را در این ناحیه سپری می کنند.

 

موقعیت عمومی
طول جغرافیایی : E5027  تا E5049
عرض جغرافیایی : N3243  تا N3301
وسعت: 33731 هکتار

 

پوشش گیاهی

به دلیل تغییرات اقلیمی در مناطق غربی اصفهان و حوزه سد زاینده رود و براساس وضعیت اراضی و نوع خاک، میزان تنوع و تراکم پوشش گیاهی با وجود آب و هوای سرد و نسبتا مرطوب، تراکم پوشش گیاهی این محدوده افزایش یافته و زیستگاه مناسبی جهت رشد و پرورش انواع گونه ها فراهم آورده است. گونه های شاخص گیاهی عبارتند از: کما، جاشیر، بادام وحشی، انواع گون کتیرا، گزانگبین، موسیر، آنقوزه و ریواس.

 

جیات وحش

تاکنون مطالعه جامعی در مورد حیات وحش این منطقه صورت نگرفته است، اما طبق گزارش محیط بانان در گذشته جمعیتی از قوچ و میش از پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در تابستان به این منطقه مهاجرت می کرده اند.گونه های شاخص جانوری منطقه حفاظت شده دالانکوه عبارتند: قوچ ومیش، کل وبز، گورکن، کبک، تیهو، گرگ و از پرندگان: کاکایی ارمنی، پرستوی دریایی، کشیم بزرگ، کشیم کوچک، باکلان، اردک سیاه کاکل (دریاچه سد زاینده رود) دریاچه سد زاینده رود یکی از نقاط جوجه آوری کاکایی ارمنی و پرستوی دریایی است.


ویژگی و سیمای عمومی
توپوگرافی :متوسط ارتفاع از سطح دریا 2390 متر  می باشد
چشم انداز : کوهستانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.