منطقه شکار ممنوع تالاب حسنلو (آق قلعه)، نقده

نام انگلیسی:  Hasanloo wetland hunting prohibited area    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع تالاب حسنلو

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع تالاب حسنلودر غرب جاده مهاباد به ارومیه و در حدود 20 کیلومتری شرق نقده در موقعیت جغرافیایی N3703 و E4528 قرار گرفته است. منطقه شکار ممنوع تالاب حسنلو از شمال به ارتفاعات حیدرآباد، از جنوب به دیوار سد حسنلو در زمین های مسطح روستای شیخ احمد و حسنلو، از غرب به جاده قدیمی ارومیه – نقده و دامنه های کوه های غرب دریاچه حسنلو و از شرق به جاده آسفالته ارومیه به مهاباد منتهی می شود.

سد حسنلو برروی تالاب بین المللی حسنلو (شورگل) توسط سازمان آب منطقه استان آذربایجان غربی احداث شده است. آب این سد از رودخانه گدار از طریق کانالی بطول 15 کیلومتر تأمین می‌گردد.  با اختلاط آب تالاب با آب شیرین رودخانه گدار از شوری آب کم شده و غلظت آن به غلظت آب رودخانه تغذیه کننده نزدیک شده و باعث تغییراتی در اکوسیستم این سد شده و گونه‌های جمعیتی پرندگان دستخوش تغییراتی شده است .  این تالاب در جهت حفاظت و حمایت از پرندگان آبزی و کنار آبزی در سال 1380 به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شد. همچنین این تالاب به همراه تالاب درگه سنگی و یادگارلو تشکیل دهنده یکی از سایت های ثبت شده در کنوانسیون رامسر می باشد. مهم ترین جاذبه این تالاب برخورداری از تنوع زیستی غنی پرندگان است.

 

تالاب حسنلو در غرب جاده ارومیه-مهاباد و در حدود 20 کیلومتری شرق شهرستان نقده در موقعیت 37 درجه و 20 دقیقه و 30 ثانیه عرض شمالی و 45 درجه 28 دقیقه و 9 ثانیه طول شرقی قرار گرفته است. این تالاب در ارتفاع 1308 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. مساحت این تالاب 1100 هکتار می‌باشد، که 304 هکتار آن دارای وضعیت طبیعی و بقیه آن را بخش دریاچه‌ای تشکیل می‌دهد. این تالاب شامل دریاچه ای کم عمق با آب لب شور فصل بوده که از آب باران، چشمه ها و جویبارها تغذیه می شود. طی چند سال گذشته سد احداثی بر روی آب خروجی آن باعث شیرین تر شدن آب و عمیق‌تر شدن بخش سد مخزنی تالاب شده است. این تالاب به همراه دو تالاب یادگارلو و درگه سنگی به عنوان تالاب بین المللی ثبت شده است، که در حال حاضر دو تالاب یادگارلو و درگه سنگی خشک شده اند.

 

پوشش گیاهی

تالاب از گیاهان شاخص در این تالاب که بیشتر در قسمت شمال تا جنوب غربی این زیستگاه به فراوانی به چشم میخورد می توان نی Phragmites australis، دو گونه جگن Carex pendula و Carex stenophylla و قلیا Salicornia herbacea را نام برد.

 

حیات وحش

حیات وحش تالاب حسنلو شامل پرندگان اردک سر سبز – اردک سر حنایی – اردک بلوطی – اردک ارده ای – کشیم کوچک – کشیم گردن سیاه – کشیم بزرگ – چنگر – یلوه آبی – کاکایی کوچک – پرستوی دریایی نوک کلفت – پرستوی دریایی گونه سفید – پرستوی دریایی بال سفید – حواصیل شب – حواصیل ارغوانی – حواصیل خاکستری – اگرت کوچک – حواصیل زرد – بوتیمار کوچک – سنقر تالابی – خروس کولی معمولی – خروس کولی سینه سیاه – سلیم طوقی کوچک – سسک نیزار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.