منطقه شکار ممنوع دربند مشکول، کوثر

نام انگلیسی:  Darband hunting prohibited region    

نام فارسی :  ممنطقه شکار ممنوع دربند مشکول

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع مشکول در قسمت جنوب استان اردبیل و در مرز شهرستان گیوی با محدوده جغرافیایی و سیاسی شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی و در اطراف رودخانه بزرگ و دایمی قزل اوزن قرار گرفته است. این منطقه بدلیل داشتن گونه های مختلف جانوری تحت حفاظت قرار گرفته است . در این منطقه گونه های نادری از حیوانات وحشی از جمله خرس قهوه ای ، گرگ، پلنگ، روباه، گورکن و … زیست می کنند . این منطقه دارای وسعت تقریبی ۱۲۴۵ کیلومتر مربع و حدود ۱۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این منطقه از شمال با شهرستان اردبیل، از شرق با شهرستان خلخال، از غرب و جنوب با شهرستان‌های نیر و میانه همسایه‌است. در این منطقه علاوه بر گونه های گیاهی متنوع و بعضا منحصر بفرد از گونه های شاخص جانوری نظیر کل و بز و پرندگان شکاری می توان نام برد. هم مرزی این زیستگاه با دو زیستگاه، منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال و منطقه شکار ممنوع کاغذ کنان میانه و شمال و زمین طبیعی و وجود رودخانه دایمی قزل اوزن، غذای حیات وحش و پوشش گیاهی خوبی به منطقه بخشیده است. منطقه دربند مشکول به وسعت 20 هزار هکتار در 50 کیلومتری شهر گیوی مرکز شهرستان کوثر قرار دارد و وسعت آن در حدود 23000 هکتار است.
 

از جاذبه های طبیعی منططقه می توان به برون زدهای زیبای زمین شناختی ( ژئو پارک)، جنگل زیبای گونه درختی ارس حیات وحش نادر نظیر ( گل وبز، خرس قهوه ای گربه وحشی، عقاب شاهی و … و گونه های درختان جنگلی نظیر ( ارس، افدرا، سیاه تلو، زرشک و … ) و دره و دربند زیبای مشکول اشاره کرد. لاقی دورودخانه پرآب کیوی چایی ورودخانه قزل اوزن دراین منطقه به همراه کوهها وصخره ها وباغ های پرازمیوه های آبدار وخوشمزه طبیعی چشم اندازبسیارزیباودلنشین بی نظیری ایجادکرده است.

 

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی این منطقه استیپی و در ارتفاعات، بصورت مرتع و چمنزار است. از جمله گیاهان شاخص منطقه میتوان به زالزالک، پسته وحشی، گلابی وحشی و انواع گون اشاره کرد.

 

حیات وحش

پوشش جانوری منطقه شامل خوک و گراز وحشی، گرگ، روباه، شغال، خرگوش، جوجه تیغی، گورگن (پرسوخ) و … است.

 

دسترسی

75 کیلومتر از زنجان به تبریز، سمت راست وارد جاده منتهی به اردبیل می شویم. بعد از تونل سوم سمت چپ پل معلق پیر نبی دیده می شود.
 

۲ نظرات
  1. علی جلالی می‌گوید

    مطالب بسیار مفیدی در مورد منطقه ارائه شده . از تلاش شما عزیزان سپاسگذارم

  2. علی جلالی می‌گوید

    مطالب بسیار مفیدی در مورد منطقه ارائه شده . از تلاش شما عزیزان سپاسگذارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.