منطقه شکار ممنوع قمصر، کاشان

نام انگلیسی:  Ghamsar hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع قمصر

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع قمصر در موقعیت جغرافیایی N3343 E5118 در استان اصفهان واقع است. این منطقه با وسعت 78000 هکتار در حاشیه شهر توریستی قمصر و در جنوب غربی شهرستان کاشان واقع شده است. اغلب بخشهای این منطقه کوهستانی و بخش محدودی دشتی است.  پوشش گیاهی متنوعی در این ناحیه رویش دارد که عمدتاً از نوع بوته ای- علوفه ای است. گونه‌های جانوری شاخص این منطقه نیز کل و بز و قوچ و میش می باشند. قمصر در دامان کوههای مرتفع مرکزی ایران قرار گرفته است. کوههای مهم اطراف قمصر عبارتند از : کوه اشک ـ کوه سم ـ کوه اسبی ـ کوه میدان و کوه قیله که به طور چتر مانند قمصر را در میان گرفتهاند. قناتهای مقدم و جزاوند از زیرکوه میدان بلندترین کوه منطقه به طرف قمصر روان است و چشمههای دائمی دیگر به نام چشمه پرآب، چشمه کارین در این منطقه قرار دارند.

 

وجود سازه های آهکی در اطراف و به ویژه در بخش جنوبی منجر به تقویت آبهای زیرزمینی منطقه گردیده است. ارتفاع آن از سطح دریا 1600 تا 3588 متر می رسد. محیط‌بانان مستقر در منطقه، با همکاری همیاران محیط ‌زیست موفق به کشف یک قلاده توله گربه پالاس شدند. گفتنی است گربه پالاس از راسته گوشتخواران و خانواده گربه‌سانان است که در معرض خطر انقراض قرار دارد. گربه پالاس در شمال شرق و نواحی شرقی ایران و قبلاً در استان اصفهان نیز دیده شده بود، که با زنده‌گیری این نمونه وجود آن در استان تائید شد. در بررسی نتایج سرشماری ها، مشخص شده که قوچ ومیش در نیمه غربی و کل و بز در نیمه شرقی منطقه حفاظت شده قمصر وبرزک با تراکم زیستی بیشتری وجود دارد.

 

1386:اعلام منطقه به عنوان  منطقه شکارممنوع
1388:ارتقاء منطقه به حفاظت شده

موقعیت عمومی
شهرستان:کاشان
طول جغرافیایی : E510324 تا E512346
عرض جفرافیایی:N332911 تا N334828
وسعت: 59660 هکتار
ویژگی و سیمای عمومی :

توپوگرافی
4/13 درصد منطقه زیر 1400 متر ؛55 درصد بین 1400-2500 متر و 28 درصد 3000-2500 و مابقی بیش از 3000 متر ارتفاع دارد
چشم انداز :بیشتر وسعت منطقه کوهستانی است و قسمت محدودی را نواحی دشتی تشکیل می دهد.

پوشش گیاهی
منطقه کوهستانی با اقلیم سردباعث شده تا پوشش گیاهی مستقر در آن پوشش گیاهی ناحیه ایرانی وتورانی کوهستانی باشدسیمای کلی پوشش گیاهی منطقه از نوع درمنه است .تنوع گونه های گیاهی منطقه نسبتا" قابل توجه می باشد.
گونه های شاخص گیاهی:درمنه ،انواع گون ،چوبک ،کلاه میرحسن

وضعیت عمومی حیات وحش
20گونه پستاندار ،15 گونه خزنده ،50گونه پرنده و یک گونه دوزیست از این منطقه گزارش شده است
گونه های شاخص : گربه پالاس ،قوچ ومیش ،کل وبز ، ،گراز ،پایکا،مار شاخدار
کریدورها:
منطقه حفاظت شده کرکس در جنوب

جاذبه های اکوتوریستی
چشم اندازها و مناظر زیبای طبیعی
چشمه سارهای متعدد و زیبا
 

وضعیت عمومی و اقتصادی :
شغل جوامع محلی بیشتر دامداری  و باغداری است. گلابگیری از جاذبه های گردشگری روستاهای و شهرهای حاشیه منطقه می باشد  از مهمترین این شهرها شهر های قمصر و برزک در شرق وغرب منطقه می باشد.سالانه تعداد زیادی گردشگر در اردیبهشت ماه برای تماشای گلابگیری به این شهر ها می آیند.

تعارضات وتهدیدات مهم
شکار غیرمجاز
معدنکاری

تجهیزات وامکانات
دو دستگاه خودرو کمک دار
یک دستگاه موتور سیکلت
در حال حاضر فاقد پاسگاه محیط بانی می باشد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.