منطقه شکار ممنوع باجگیران

نام انگلیسی:  Bajgiran hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع باجگیران

 

 

موقعیت جغرافیایی

درگز و باجگیران دو شهر شمالی استان خراسان تقریبا در 250 کیلومتری شمال مشهد واقع شده اند و مسیر دسترسی به این شهرها از دیدنی های طبیعی و تاریخی بسیاری برخوردار است. گردنه و چشمه آب معدنی الله اکبر، پارک ملی تندوره، دره شگفت انگیز شمخال، آتشکده های متعدد، غارهای قزلق و شادمینه، پلکان نادری، بازارچه مرزی گمرک و دهها اثر تاریخی و طبیعی دیگر از دیدنی های این منطقه بکر و زیبا محسوب می شوند.

 

موقعیت منطقه

منطقه شکار ممنوع باجگیران در موقعیت جغرافیایی N3737 E5825 در استان خراسان رضوی واقع است. منطقه شکار ممنوع باجگیران در فاصله 2 کیلومتری شمال شرقی شهرستان باجگیران و در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان دز استان خراسان رضوی قرار دارد. این منطقه که شامل اسلمه، قاطربش، بردر و قرچقه می باشد از تاریخ اول بهمن ماه سال 1382 به مدت هفت سال تیراندازی ممنوع در آن اعلام گردید.

در شمال آن رشته کوه‌های کم ارتفاعی قرار دارد. مرتفعترین قله‌های آن بوزین با ۷۰۵، ۲ متر در کوهستان کُنْجوخُورْ و یاتاغ با ۱۲۰، ۲ متر در کوهستان آسیازو است. کوه آغ کمر (مرتفعترین قله ۵۰۰، ۲ متر) و کوه منفردرضا (مرتفعترین قله ۹۴۰، ۲ متر) در شمال شرقی آن واقع است. اراضی آن با رودهای دایمی میان سو، قرق دره و آسیازو (سرچشمه از کوه‌های آسیازو) و چند رود فصلی و چشمه و چاه عمیق آبیاری می‌شود. رودهای دایمی آن پس از پیوستن به هم با نام رود شیرین به رود اترک می‌ریزد.

 

گونه‌های گیاهی
درختان زبان گنجشک، ارس، پسته وحشی و همچنین آنغوره، شاه تره، کاکوتی، گل ختمی و گل گاوزبان در آن یافت می‌شود.

 

حیات وحش

این منطقه منطقه ای تپه ماهوری است. پوشش جانوری منطقه شامل کل، بز، قوچ، میش، گرگ، کفتار، روباه، خرگوش و… است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.