منطقه شکار ممنوع بصیران، اقلید

نام انگلیسی:  Basiran hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع بصیران

 

 

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی

این منطقه با وسعت۱۵۰۰۰۰ هکتار در طول جغرافیایی E5310 تا E5231 و عرض جغرافیایی N3102 تا N3032 قرار دارد.که در قسمتی از شهرستان اقلید محصور است.
 
پوشش گیاهی
درمنه ،انواع گون، خار شتر، کما، علف مار، گلرنگ، تاتوره، میخک، فرفیون، لاله واژگون، شاه تره، کلاغک، پنیرک، لاله، بنفشه و اسپند .
 
حیات وحش
کل وبز، قوچ ومیش، روباه، آهو، پلنگ، گرگ، خرگوش ، تشی، کفتار، شغال وپرندگان منطقه شامل: کبک، تیهو، دلیجه، سارگپه معمولی، بحری، بلدرچین، طرقه، چکاوک ،دم جنبانک ابلق و سنقر گندمزار ،انواع پرندگان مهاجر نظیر درنا،اردک وانواع مرغابی سانان .
 
شهرستان اقلید با وسعت 7205 کیلومتر مربع به طول جغرافیایی 52 درجه و 42 دقیقه و عرض 30 درجه و 55 دقیقه می باشد. ارتفاع متوسط اقلید از سطح دریا 2200 تا 2300 متر می باشد و دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل می باشد. میانگین درجه حرارت 5/10 سانتیگراد است و از نظر کلی دارای آب و هوای استپی می باشد. کوهستان های اقلید از رشته کوههای زاگرس و بلندترین آن کوه بل به ارتفاع 3946 که تقریباً در وسط منطقه شکار ممنوع بصیران قرار گرفته است. برداشت کتیرا از یکصد سال قبل در منطقه انجام می گرفته است ، افراد بومی در گروههای حداکثر 12 نفری به برداشت کتیرا اقدام و یکی از مشاغل فصلی اهالی بومی بوده است که بعد از انقلاب بعلت رکود در بازار کتیرا و مقرون به صرفه نبودن تقریباً منسوخ گردیده است.
 

آب و هوا

آمار آب و هوا از ایستگاه هواشناسی شهر اقلید در کنار منطقه شکار ممنوع بصیران و در زون ضربه گیر پیشنهادی قرار گرفته(ارتفاع 2350 متر از سطح دریا) استخراج گردید.میانگین میزان بارندگی در یک دوره سی و سه ساله 93/303 میلی متر یعنی در سی و سه سال اخیر حدود ده متر بارندگی در منطقه باریده است قسمت اعظم منطقه شکار ممنوع بصیران کوهستانی و میزان متوسط بارشها بیشتر از مقدار فوق و بیشتر به صورت برف و منشا ابرها بیشتر دریای مدیترانه و جهت آن از شمال غربی منطقه به جنوب شرقی و در بعضی از سالها در تابستان رگبارهایی وجود دارد که منشاء آن اقیانوس هند می باشد.

میانگین روزهای یخبندان در طول سال 89 روز و میانگین حداکثر درجه حرارت در طول سال 5/21 درجه سانتیگراد و میانگین حداقل درجه حرارت 83/2 درجه سانتی گراد می باشد.بطور میانگین در طول سال 166 روز باد با سرعت بیش از2 متر بر ثانیه وجود دارد که با رسم گلباد جهت اکثر بادها شمال غربی‌ـ جنوب شرقی می باشد که جای تامل و مطالعه احداث نیروگاه بادی و تولید انرژی پاک می باشد. میانگین حداکثر رطوبت نسبی3/62 درصد و میانگین حداقل رطوبت نسبی 2/9 درصد می باشد. در ارتفاعات حدود هفت ماه از سال پوشش برفی وجود دارد.

 

1 نظر
  1. میثم مسلمی می‌گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت ماموران محیط زیست شهرستان اقلید بخاطر زنده نگهداشتن طبیعت منطقه شکار ممنوع بصیران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.