منطقه شکار ممنوع بید بیده، آباده

نام انگلیسی:  Bidbideh hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع بید بیده

 

 

موقعیت جغرافیایی

این منطقه با وسعتی برابر با ۷۰۰۰۰ هکتار در فاصله ۳۰ کیلومتری آباده واقع شده که این منطقه در امتداد رشته کوه زاگرس و از ارتفاعات جنوبی شهرستان و همجوار با ارتفاعات قله بل (بلندترین قله استان فارس) شروع شده و ارتفاعات تنگ تنور، سیاه چوغی، بیدهاشم را در بر می گیرد و بیشترین بارندگی در سطح شهرستان در این منطقه گزارش شده که در فصول سرد سال بارش در ارتفاعات بصورت برف و در دشت همجوار اغلب بصورت باران است.

ارتفاعات موسوم به باغوک و تپه های منتهی به این ارتفاعات و همچنین دامنه ها و دره های جنوب ارتفاعات در فصول گرم و سرد سال دارای چشم انداز های زیبایی می باشد که در فصل بهار (اردیبهشت ماه) با رویش گونه های بومی و از جمله بوته جاشیر و برخی گیاهان دارویی و صنعتی مناطق زیبایی را در دل کوهستان و دره ها بوجود می آورد.در فصل زمستان نیز گاهی پوشیده از برف و تماشایی است.

 

حیات وحش منطقه

گونه هایی از قبیل قوچ و میش، کل و بز، آهو، خرگوش، تشی، گرگ، کفتار، پلنگ، روباه و نیز پرندگانی از جمله کبک، قمری، هدهد، تیهو، بلدرچین، باقرقره و از پرندگان شکاری سارگپه و دلیجه همچنین از خزندگان انواع مارها، سوسمارها و لاک پشت را می توان نام برد که در منطقه زندگی می کنند….

 

پوشش گیاهی

گونه های گیاهی غالب منطقه شامل کلاه میر حسن، بنه و بادام کوهی، درمنه، گون و در فصول مناسب انواع گیاهان یکساله مانند تیره گندمیان، تیره آلاله، و شقایق در این منطقه رشد می نمایند از دیگر گونه ها می توان به قیچ، لا کتوکا، خارشتر و…را  اشاره نمود…

 

چشمه های موجود در منطقه

از مهمترین چشمه هایی که مورد استفاده حیات وحش دشت زی به خصوص آهوی شمال فارس قرار می گیرند. چاه سفید بالا، چاه سفید پایین و چشمه صفی خانی واقع در تپه ماهور های امیرآباد می باشد. چشمه های کوهستانی شامل چشمه بید هاشم، چشمه سیاه چوغی، چشمه بید سوخته را می توان نام برد…

 

تخریب زیستگاه

در گذشته دامنه های جنوبی و شمالی ارتفاعات دارای گونه های گیاهی بومی، دارویی و بعضن صنعتی قابل توجهی بوده!  که در نتیجه بهره برداری های بی رویه و غیر اصولی و با ریشه کن شدن بسیاری از گونه های گیاهی منطقه، زیستگاه حیات وحش نیز تخریب شده و منطقه با کاهش جمعیت گونه های جانوری نیز مواجه گردیده… به خصوص در سال های اخیر به وضوح شاهد کاهش چشمگیر گیاهان با ارزش و به دنبال آن کاهش جمعیت حیات وحش بی نظیر منطقه هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.