منطقه فسیل آباد، پارک ملی کویر

نام انگلیسی :  Fish marine fossils region    

نام فارسی :  منطقه فسیل آباد 

 

موقعیت جغرافیایی

در قسمت جنوب شرقی پارک ملی کویر مرکزی منطقه ای تپه مانند قرار دارد که دارای گونه های فسیلی با نام Marine fossil است که مناظر بسیار بدیع و با شکوهی را ایجاد کرده است. وجود این سنگواره ها از نظر تاریخ طبیعی وهمچنین آموزش در دل کویر بسیار حائز اهمیت است. بر روی این تپه مملو از فسیلهای موجودات دریایی مختلف است که متاسفانه در سالهای اخیر تعداد قابل توجهی از این فسیلها توسط گردشگران مورد تخریب قرار گرفته است. بازدید از این منطقه نیازمند مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است. فسیل های این منطقه از نوع فسیل های غیر شاخص هستند که تقریبا در تمام دوره‌ها و یا دورانهای زمین شناسی وجود داشته‌اند و شاخص زمان معین و کوتاه زمین شناسی نیستند. این منطقه محل مناسبی برای مطالعه علاقمندان به علوم زیستی و زمین‏شناسی و همچنین گردشگران است. برای دسترسی به این منطقه لازم است وارد محدوده پارک ملی کویر شد و از محیط بانی سفید آب به سمت محیط بانی ملک آباد حرکت کرد. فسیل آباد در نزدیکی محیط بانی ملک آباد واقع است. محیط بانی سفیدآب از 3 مسیر قابل دسترسی است. مسیر اول ورامین، پیشوا، راه آهن قلعه بلند، سر محیط بانی مبارکیه، قصر بهرام و سفیدآب، مسیر دوم کاشان، آران و بیدگل، مرنجاب، سفید آب، و مسیر سوم کاشان، ابوزیدآباد، قاسم آباد، قلعه کرشاهی، سفید آب.

۳ نظرات
  1. احسان زمانیان، کارشناسی ارشد سنگ شناسی رسوبی می‌گوید

    عرض سلام و ادب خدمت مدیریت محترم سایت کویرهای ایران
    خواستم خواهش کنم که مطلب فسیل آباد را از روی سایت حذف بفرمایید خصوصا اینکه آدرس دقیق این سایت فسیلی را هم ذکر کرده اید. بنده به عنوان عضو از جامعه زمین شناسی در سالهای اخیر شاهد این بوده ام که متاسفانه سایتهای فسیلی توسط سودجان جمع آوری و به فروش می رسند و یا اینکه توسط افراد مختلف جمع آوری شده و در کلکسیونهای شخصی نگهداری می شوند و دیگر نمی توان زمینه مطالعات علمی را برای محققین فراهم نمود. حفاظت سایتهای فسیلی بسیار حائیز اهمیت هستش و در صورت جمع آوری این نمونه، به هیچ عنوان شاهد بازگشت و رخنمون فسیلهای تازه در سطح زمین تا چند میلیون سال نخواهیم بود. فسیلها حتی از موجودات زنده ای هم که در طبیعت زندگی می کنند بسیار بسیار خطر پذیرتر هستند. چرا که دیگر شاهد بازگشتان آنها نخواهیم بود. با تشکر

    1. هوتن علیمیرزایی ۰۹۱۲۳۱۶۲۷۷۸ می‌گوید

      با درود احترام
      خوشبختانه منطقه فسیل آباد داخل پارک ملی کویر قرار دارد و بازدیدکنندگان حتما باید از طریق لیدرهای رسمی پارک درخواست ورود را ثبت نمایند . لیدرهای پارک که بنده نیز افتخار عضویت در جمعشان را دارم ، موظف به اسکورت و همراهی گردشگران از بدو ورود تا هنگام خروج از پارک هستند . از یکسال و نیم قبل که این پروتکل برای بازدید از پارک وضع گردید خوشبختانه شاهد هیچگونه خسارت یا سو برداشت از نمونه های ارزشمند موجود نبودیم .
      انشا اله با اطلاع رسانی و آموزش عموم مردم فرهنگ دوست ایرات حفاظت از جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان هر روز بهتر و به سطح مطلوب برسد .

  2. احسان زمانیان، کارشناسی ارشد زمین شناسی می‌گوید

    عرض سلام و ادب از مدیریت محترم سایت کویرهای ایران
    خواستم خواهش که مطلب فسیل آباد را از روی سایت حذف بفرمایید. بنده به عنوان زمین شناس در سالهای اخیر شاهد این بوده ام که متاسفانه سایتهای فسیلی توسط سودجان جمع آوری و به فروش می رسند و یا اینکه توسط افراد مختلف جمع آوری شده و در کلکسیونهای شخصی نگهداری می شوند. حفاظت سایتهای فسیلی بسیار حائیز اهمیت هستش و در صورت جمع آوری این نمونه، به هیچ عنوان شاهد بازگشت و رخنمون فسیلهای تازه در سطح زمین تا چند میلیون سال نخواهیم بود. فسیلها حتی از موجودات زنده ای هم که در طبیعت زندگی می کنند بسیار بسیار خطر پذیرتر هستند. چرا که دیگر شاهد بازگشتان آنها نخواهیم بود. با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.