منطقه گود دو باغ (چاله چاه)، ریگ جن

[wpgmza id=”1″] گود دو باغ در موقعیت جغرافیایی lat=33.6943185 lon=54.0716859 در نیمه شمالی منطقه دم ریگ جن، در ۳۰ کیلومتری شمال شرق دهستان چوپانان در استان اصفهان واقع است. این گود پوشیده از اجتماعات انبوه درختچه‌های سیاه تاغ است که انبوه بودن این پوشش در نوع خود کم نظیر است. دو باغ در میان محاصره اجتماعات عظیم ماسه‌ای دم ریگ‌جن واقع شده است و فرورفتگی آن در میان این اجتماع باعث شده که موقعیت خوبی برای حفاظت از تاغ‌ها در برابر وزش بادهای منطقه و در نتیجه حفاظت از ریشه درختچه‌های تاغ ایجاد شود. همچنین خاصیت اسفنجی و جذب بالای آب در ماسه باعث شده که درختچه‌ها برای دستیابی به آب مورد نیاز با دشواری زیادی مواجه نباشند. گود شامل دو باغ مجزای غربی-شرقی است که توسط یک دیواره ماسه‌ای از یکدیگر جدا شده اند. باغ غربی دارای وسعت بیشتری است و طول آن در حدود ۳۶۰ متر است و باغ شرقی طولی در حدود ۱۳۰ متر را دارا است. نام‌گذاری منطقه نخستین بار توسط جناب علی پارسا و به دلیل شباهت بصری منطقه به دو باغ مجزا در پیمایش پیاده ریگ جن در سال ۱۳۸۸ انجام گرفت.

ارتفاع تپه‌های ماسه‌ای شمالی از کف گود در حدود ۹۰ متر و تپه‌های جنوبی در حدود ۵۵ متر است. فاصله گود دو باغ در جهت شمال تا انتهای مناطق ماسه‌ای در حدود ۴ کیلومتر و در جهت جنوبی در حدود ۱۰ کیلومتر است.

به دلیل وجود پوشش انبوه، منطقه پتانسیل بسیار مناسبی برای استتار و زیست جانوران کویری دارد. بر اساس مشاهدات میدانی رد گرگ، کفتار و گربه شنی در منطقه مشاهده گردید. وجود استخان‌های خرد شده شتر در این منطقه که تنها توسط کفتار امکان پذیر است، گواهی بر این ادعا است. وجود ارتفاعات زرومند در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرق، و ارتفاعاتی در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب این منطقه دسترسی سگ سانان منجمله گرگ و کفتار را به این منطقه محیا کرده است. همچنین کارکال، روباه شنی، انواع عقرب و مار، شاهین، پا مسواکی و… از دیگر جاندارانی هستند که به احتمال زیاد این منطقه را به عنوان زیستگاه انتخاب کرده‌اند.

دسترسی به منطقه دو باغ نیاز به مهارت‌های فنی در رانندگی خارج از جاده دارد و از دو مسیر امکان‌پذیر است. مسیر اول از سمت جنوب دیواره ماسه‌ای دم ریگ‌جن و جاده قدیم ارتباطس خور-انارک از روستای الله‌آباد چوپانان به سمت شمال و از میان دره حد فاصل انبوه تپه‌های ماسه‌ای تا منطقه دو باغ و مسیر دوم از سمت شمال دیواره ماسه‌ای دم ریگ که مسیر دشوارتری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.