پروژه ی یافتن نقاط تقاطع مختصاتی برروی کره زمین

• هدف و فایده این پروژه چیست ؟


1- نمونه برداری منظم و سازمان یافته از کل سطح کره زمین بدون در نظر گرفتن نقاط جالب نظیر کوه وجنگل و رودخانه و…


بدیهی است نقاط مذکور بصورت تصادفی در سطح زمین پراکنده هستند و ربطی به عوارض جغرافیایی مشخص مانند کوهها و … ندارند .


2- ثبت تغییرات سطح زمین در طول زمان. مثلا ٌ ‌نقطه ای یک بار بازدید شده و ‌مرتع بوده و بار دیگر (پس از چند سال ) توسط همان شخص یا شخص دیگری بازدید شده که تبدیل به بیابان شده و …

 
3- نوعی تفریح و انگیزه برای مسافرت به مناطقی که کمتر مورد توجه عموم قرار می گیرند .


4- انگیزه ای برای آموزش و تمرین استفاده از GPS وکاربردهای آن .
• نقاط تقاطعی مذکور در کجا قراردارند ؟


در هر نقطه از کره زمین که باشیدحداکثر بفاصله 79 کیلومتر از شما یک نقطه تقاطعی وجود خواهد داشت. در کل کره زمین 66442 نقطه تقاطعی وجود دارد اما تعداد زیادی از آنها در وسط اقیانوسها ویا نزدیک قطب ها قراردارند که از آمار ما خارج شده وحدود 16186نقطه روی خشکی یا نزدیک ساحل باقی می ماند که باید باز دید شوند . تاکنون (پایان سال 1385) بیش از 5000 نقطه بازدید شده وحدود 11000 نقطه هنوز باقی مانده است. در کشورما (ایران ) 171 نقطه وجود دارد که تاکنون ( پایان سال 1385) فقط 21 نقطه بازدید شده و 150 نقطه باقی مانده است که همت کوهنوردان و طبیعت دوستان را می طلبد تا ازآنها بازدید کرده و در سایت اینترنتی مذکور ثبت نمایند ضمن اینکه این عمل‌ انگیزه ای برای سفر به مناطق دور افتاده وبازدید نشده خواهد بود .


تاریخچه :


اولین بار در سال 1998 شخصی به نام Alex Jarret در آمریکا که صرفاً‌ از روی کنجکاوی به دنبال نقاط مذکور می گشت این پروژه را برای تمام جهان پایه گذاری نمود. بتدریج معلوم شد این کار روش بسیار جالبی برای گردش و تفریح می باشد بطوری که هم اکنون در بسیاری از کشورها (‌بخصوص در کشورهای پیشرفته ) علاقمندان زیادی بدنبال ثبت نقاط مذکور هستند و در برخی کشورها تمام نقاط تقاطعی بازدید و ثبت شده است ( درایران 21 نقطه از 171 نقطه بازدید شده است).


• آیا در دریا ها نیز نقاط تقاطعی وجود دارند ؟


مسلماً‌ وجود دارند اما فقط آنهایی مد نظر هستند که نزدیک ساحل باشند و منظره ساحل از آن نقطه قابل رویت و عکس برداری باشد و گرنه نقطه ای که کاملاًٌ‌ درمیان اقیانوس باشد برای ثبت و عکس برداری جذابیتی نخواهد داشت .
• چند نوع نقطه تقاطعی هست ؟


آنهایی که در خشکی هستند اولیه و آنهایی که در دریا ( نزدیک ساحل ) هستند ثانویه نامیده می شوند.

ضمنا ً‌بازدید موفقیت آمیز وقتی گفته می شود که شخص با فاصله کمتر از 100 متر به نقطه اصلی برسد ( با توجه به اینکه نقطه ممکن است در نواحی صعب العبور باشد ). درغیر اینصورت تلاش فرد برای رسیدن به نقطه در سایت اینترنت ثبت می گردد اما به عنوان (( بازدید نا کامل )) ثبت خواهد شد.
• چگونه میتوان برای بازدید وثبت نقطه ای اقدام نمود ؟
برای این منظور باید نقشه منطقه مورد مسافرت را بررسی نموده و نقطه مورد نظر را مشخص کرد. سپس ‌با مراجعه به اینترنت در سایت www.confluence.org می توان مشخص کرد آیا نقطه مذکور قبلاٌ ‌بازدید شده یا نه و حتی می توان نقاط را برای بازدید آینده رزرو کرد .


سپس مختصات نقطه رابه GPS وارد کرده و عازم سفر می شویم ( بدیهی است با استفاده از نقشه قبلاٌ‌منطقه را بطور تقریبی بررسی کرده و از نظر عوارض جغرافیایی نظیر کوه و رودخانه و همچنین از نظر نزدیکی یا دوری به جاده بررسی می کنیم )


سپس با وسیله نقلیه از طریق جاده تا حد ممکن به نقطه نزدیک شده و نهایتاٌ‌ با پیاده روی یا کوهنوردی ویا با استفاده از موتور سیکیلت و … ( بسته به نوع منطقه ) به نقطه مذکور می رسیم . درآنجا حداقل شش عکس تهیه می کنیم :‌
1- یک عکس از خود نقطه از فاصله حدود 10 متری

 
2- دقیقا درنقطه تقاطعی ایستاده و از چهار جهت شمال ، جنوب ، شرق ، غرب هرکدام یک عکس می گیریم

 
3- یک عکس از صفحه GPS که مختصات را نشان دهد می گیریم ( به عنوان مدرک )
سپس در صورت تمایل از خود وهمراهان نیز عکس گرفته و همچنین از مناظری که ممکن است جالب به نظر برسد تعدادی عکس می گیریم (‌اختیاری است ) .
در بازگشت شرح سفر را نوشته همراه با عکس ها به سایت مذکور ارسال می کنیم ( توضیحات باید به زبان انگلیسی باشد و میتوان توضیحات فارسی را نیز به آن اضافه کرد). مدیر سایت عکسها و توضیحات را بررسی کرده و پس از چند روز در سایت برای دید عموم قرار خواهد داد.

دوستان عزیز در صورتی که سئوالی داشتند می توانند با اینجانب سیروس نکوئی در باشگاه کوهنوردی احد خراسان (www.ohodclub.com) یا با تلفن 09151163471 و یا با ایمیل snekooei@yahoo.com تماس بگیرند و ضمناً‌ در صورتیکه نقطه ای را بازدید کردند جهت ترجمه متن توضیحات به انگلیسی و ارسال آن به سایت مذکور اینجانب آماده راهنمایی وهمکاری هستم .

نظرات بسته شده است.