یافتن مکان عکس با جی پی اس gps

بارها پیش آمده که عکسی را که ده سال پیش گرفته اید، مکانش را فراموش کرده اید. یا اینکه  در برنامه کوهنوردی خود عکسی را گرفته اید، ولی مکان دقیق آن را نمیدانید. یا اینکه می خواهید مکان عکس خود را بر روی گوگل ارث ببینید. حال در این پست می خواهیم نرم افزاری را معرفی کنیم، که توسط آن مختصات هر عکس را به  EXIF  آن عکس اضافه کند. در این صورت شما همیشه موقعیت دقیق عکس خود را میدانید. برای اینکار نیاز به دوربین عکاسی و یک دستگاه جی پی اس دارید. برای این منظور ابتدا باید زمان دوربین و زمان دستگاه جی پی اس را با اختلاف صفر تنظیم کرد. یعنی باید هر دو یک زمان را نشان دهند. حال عکسهای دوربین را در فایلی ذخیره کرده و  مسیر تراک جی پی اس را نیز در کامپیوتر دخیره کرده. پسوند فایل جی پی اس باید gpx باشد. برای این منظور از نرم افزار mapsourse استفاده کرده و فایل جی پی اس مسیر مورد نظر را که معمولا با پسوند gdp است به gpx تبدیل کرده.

 

حال باید از نرم افزار GeoSetter استفاده کرده. این نرم افزار را میتوان از اینجا  دانلود کرد. این برنامه احتیاجی به نصب شدن ندارد. روی فایل اجرایی آن کلیک کرده تا باز شود. با کلیک بر روی گزینه file  و سپس open، پوشه عکسهای مورد نظر را باز کرده. حال همه عکس ها را انتخاب کرده و پس از آن دکمه ctrl +G را از روی کیبورد فشرده. پنجره جدید باز میشود. طبق تصویر زیر گزینه synchronize with Data file را انتخاب کرده و مسیر فایل جی پی اس را وارد کرده. سسپس بر روی Ok کلیک کرده.

 

برنامه Geosetter

سپس از منوی images  گزینه save changes را انتخاب کرده. کار تمام است. هم اکنون مختصات جغرافیایی هر عکس به Exif  آن عکس اضافه شده و از روی نقشه ای که در برنامه هست مکان هر عکس را میتوان مشاهده کرد (البته اگر به اینترنت وصل باشیم). حال میتوان مکان عکس ها را هم بر روی گوگل ارث مشاهده کرد. برای این منظور از منوی images گزینه export to google earth  را انتخاب کرده. در این صورت یک فایل  kml گوگل ارث بوجود می آید، که وقتی آن را باز کنیم هر عکس بصورت بند انگشتی در مکان صحیح خود نشان داده میشود.

1 نظر
  1. میلاد می‌گوید

    سلام من با تلفن همراهم عکس انداختم توی تنظیمات دوربینش گزینه ای هست برا فعال کردن جی پی اس هنگام عکاسی حالا می خوام توی pc ببینم این اطلاعات مکانی کجای عکس هستش؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.