پل بند لشکر، شوشتر

پل بند لشکر در خارج از دروازه لشکر شوشتر ساخته شده و کنار بقعه امامزاده عبداله قرار دارد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان، این پل دارای نقش حیاتی در ارتباط بین شوشتر با آبادیهای جنوب آن داشته است.در انتهای ضلع شمالی برفراز صخره‌ای که ابتدای پل بند محسوب می‌شود یک اتاقک صخره‌ای به شکل چهارطاقی قرار دارد که ظاهرا قبل از اسلام کاربرد مذهبی(سمبل چهار عنصر مقدس آب، باد، خاک و آتش) و بعد از اسلام به نواقلی(اتاقک نگهبانی) تبدیل شده است.

در ضلع جنوبی پل بند بقایای سه آسیاب سنگی وجود دارد که آرد مورد نیاز ساکنان محلات مجاور را تامین می‌کرد.در حدود دویست متر پایین‌تراز پل بند لشکر، حصار باروی قدیمی به نام قلعه نظامی خرم(دو دیوار ممتد از این قلعه در پشت کارخانه صنایع غذایی مجید دیده می شود) قرار دارد که شاید در نامیدن این پل به لشکر بی‌تاثیر نبوده است. پل بند لشکر دارای 13 دهانه آبرو است(چندی پیش سه دهانه در ضلع جنوبی آن زیر خاک مدفون شده بود و اکنون بیرون آورده شده‌اند).

جنس مصالح به کار رفته در ساختمان بند، ماسه سنگ و ملات ساروج است. طول پل 124 متر و میانگین ارتفاع آن 8/35 متر است. طاق‌ها و شکل آنها از طاق‌های دوره صفوی است(این پل بند در دوره صفوی تعمیر شده است) ولی شالوده اصلی پل مربوط به دوره ساسانی است. در زمان حشمت‌الدوله در عصر قاجار 5 دهانه پل ویران شد که مخارج بازسازی آن برآورد شده بوده ولی چون تعمیر نشد مردم با الوار آنرا تعمیر کردند که بر اثر فشار آب ویران شد.

درحال حاضر این پل بند سالم‌ترین پل بند به جا مانده از دوره ساسانی است. پل بند لشکر در دوره ساسانیان و خارج از دروازه لشکر که بسمت عسکر مکرم باز می شده ساخته شده است. این پل با شماره 2359 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.