پناهگاه حیات وحش دشت لاغری، بردسکن

نام انگلیسی:  Dasht-e Laghari nature reserve   

نام فارسی :  پناهگاه حیات وحش دشت لاغری

 

 

موقعیت جغرافیایی

 پناهگاه حیات وحش دشت لاغری در موقعیت جغرافیایی N3520 E5743 در استان خراسان رضوی واقع است. پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن ۲۳ هزار هکتار مساحت دارد و در شمال غربی شهرستان بردسکن در بخش انابد این شهرستان قرار گرفته است. پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن یکی از مهمترین زیستگاه پرندگان وحشی نظیر زاغ بور، هوبره، سیاه سینه، کبوتر وحشی، کبک، تیهو، سنگ چشم و … است و از پستانداران وحشی می توان به یوزپلنگ آسیایی، گربه وحشی، آهو و … اشاره کرد.
گونه قالب گیاهان این منطقه پوشش «قیچ» است.

 

در راستای حفظ و تکثیر گونه های در خطر انقراض جهت پرورش و زادآوری 3 راس گورخر از شهرستان یزد و 200 راس آهو در منطقه رها سازی شده است. همچنین این منطقه یکی از زیستگاه های زاغ بور پرنده اندومیک فلات ایران است. این گونه، لانه خود را به طرز هنر مندانه‌ای درمیان شاخه‌های، درختچه‌ها و بوته‌های بیابانی به ویژه قیچ‌ها و تاغ‌ها با بهره‌گیری از الیاف گیاهی بنا می‌کند و کف لانه را از پشم گوسفند و گل می‌پوشاند تامحیطی گرم برای تخم‌گذاری که عمدتا اواسط اسفند ماه آغاز می‌شود فراهم گردد.

 

سایت تکثیر و مدیریت گونه های در خطر انقراض پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن در سال 87 با اعتباری بالغ بر 250 میلیون ریال در وسعت 7 هکتار  افتتاح شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.