پیشکسوتان سرمایه های ملی

پیشکسوتان سرمایه های ورزش کشور هستند و همواره باید در پاسداشت مقام و جایگاه آنها تلاش کرد. پیشکسوتان اعتبار جامه و ورزش هستند و مردم همواره احترام زیادی برای قشر پیشکسوت ورزش کشور قائل بوده و هستند، باید به پیشکسوت احترام گذاشته شود تا ورزش همچنان مسیر رشد و تعالی خود را با بهره‌گیری از تجربه این عزیزان ادامه دهد. دراسلام، توصیه ها وسفارش های زیادی نسبت به ارج نهادن به پیشکسوتان وجود دارد و برهمین اساس هرنسلی نسبت به احترام و تقدیر از پیشینیان خود یک وظیفه شرعی و عرفی برعهده دارد.

متولیان ورزش کشور باید تجلیل از پیشکسوتان را بصورت برنامه ریزی شده دنبال کنند و تلاش نمایند همچون مراسم تقدیر از قهرمانان که درپایان هرسال برگزارمی شود، مراسمی نیز تحت عنوان تقدیر از پیشکسوتان را برنامه ریزی کنند تا ازاین طریق به نحوی جایگاه این عزیزان برای نسل جوان تبیین شود.

متاسفانه در چند وقت اخیر اخباری مبنی بر شکایت فدراسیون کوهنوردی از آقای کیومرث بابازاده پیشکسوت کوهنوردی به گوش رسید که خاطر بسیاری از طبیعت دوستان را آزرده کرد. فدراسیون کوهنوردی در جایگاه یک متولی ورزش کوهنوردی و طبیعتگردی شایسته است از پیشکسوتان که سرمایه های عقلی و فکری ورزش و حافظه ورزش هستند استفاده نماید. فارغ از وارد یا ناوارد بودن انتقاداتی که از طرف پیشکسوتان مطرح شده و نگارنده خود را در جایگاه تشخیص این مهم نمیداند انتظار میرفت فدراسیون کوهنوردی در این مهم کمی صبورانه تر  و نقد را به پاسخ و نه با ابزار حکمیت پاسخ می گفت. پیشکسوتان ورزش به واقع سرمایه های گذشته، حال و آینده نسل امروز ورزشکاران هستند و نباید به راحتی از کنار آنها گذشت، چیزی که متاسفانه امروز و در دنیای حرفه ای، آنجا که پای پول و شهرت مطرح است به میان می آید. بعضا شاهد هستیم  که جوانتر ها  زود فراموش می کنند که روزی همین ریش سپیدان که با صدای بلند یا غضب با آنان برخورد میکنند و کوچکترین انتقادی را برنمی تابند الگوی ورزشی و جزء آرزو های آنان به حساب می آمدند و برخورد ناثواب امروز پشیمانی فردا را به همراه خواهد داشت.

بزرگش نخوانند اهل خرد              که نام بزرگان به زشتی برد

 

امیدواریم در آینده رشد ورزش و ورزشکار در کنار اخلاق و منش پهلوانی را شاهد باشیم تا صحنه های این چنین را نه در محکمه  یا روی صفحه کاغذ بلکه در اذهان هم به یاد نیاوریم.

 

محسن ادیب

مدیر سایت کویرها و بیابان های ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.