چاله ملک‌ محمد، لوت مرکزی

نام انگلیسی :  Malek Mohammad hole, Lut's eye    

نام فارسی :  چاله ملک محمد (چشم لوت)

 

موقعیت جغرافیایی

خواننده گرامی، سفر به مناطق مختلف لوت بغیر از ناحیه کلوت های حاشیه شهرستان شهداد فاقد فاکتورهای ایمنی لازم برای گردشگری است. سایت کویرها و بیابان های ایران سفر به این مناطق را به هیچ عنوان توصیه نمیکند.

 

چاله ملک محمد در موقعیت جغرافیایی E585942 N302402 در استان کرمان و در میانه منطقه بیابانی لوت مرکزی واقع است. این چاله از شرق با ریگ‌یلان هم‌ مرز است. چاله ملک‌ محمد 10کیلومتر مربع مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد 300 متر است. این چاله در 105کیلومتری شرق شهداد (در مجاورت شرقی ناحیه کلوت‌ها) قرار گرفته است؛ البته برخی به اشتباه این چاله را چاله مرکزی لوت تصور می‌کنند اما این چاله محل بروز یکی از زهکش‌های چاله مرکزی لوت است. در انتهای این چاله که مانند کاسه است زه آبی وجود دارد که به شکل یک رودشور، جریان تبخیری دارد. در بیابان لوت، چاله‌های متعددی نظیر چاله ملک‌محمد وجود دارد. چاله شورگز هامون و چاله گودنمک (وسیع‌ترین فروافتادگی در چاله مرکزی لوت) با بیش از یک کیلومتر مربع وسعت از دیگر چاله‌های این بیابان است. در فاصله 14 کیلومتری شمال شرقی چاله، کوه ملک محمد واقع است که از دیر باز مورد استفاده مسافران بیابان لوت برای مسیریابی بوده است.

 

ملک محمد راهنمای ایرانی و از اقوام بلوچ دکتر آلفونس گابریل کویرنورد و محقق مشهور اتریشی بوده و نام کوه و چاله به احترام وی گذاشته شده است. نامگذاری چشم لوت توسط مهرداد قزوینیان از محققان و کویرنوردان معاصر انجام شده و دلیل این امر شباهت این چاله در تصاویر هوایی به چشم بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.