کلیسای مارخنه، میانه

این کلیساها در روستای جمال‌آباد بر سر راه گردنه و پادگان قوشچی واقع شده‌اند. یکی از آنها متعلق به آشوری‌ها و دیگری از آن ارامنه است.کلیسای مارخنه که به آشوری‌های روستای جمال‌‌آباد تعلق دارد، از نظر فرم معماری و ویژگی‌های خاص خود بی‌شباهت به ابنیه مذهبی مسیحیان دوره ساسانی نیست؛ چنانکه یکی از اسقف‌های آشوری به نام دکتر ضیاء دشتو به استناد نوشته‌های ابن عبری، این کلیسا را همزمان با کلیسای قدیمی گولان که به دوره ساسانی مربوط است،‌ می‌داند.
این کلیسا نیز مانند سایر کلیساهای آشوریان دوره ساسانی، دارای تاق‌ها و تاق‌نماهایی با طرح بیضی است. مصالح آن عمدتاً سنگ است و صرف‌نظر از قسمت الحاقی ورودی که اخیراً با آجر کار شده، بقیه قسمت‌ها را با سنگ‌های لاشه‌ای احداث کرده‌اند. کلیسا در جبهه خارجی فاقد هر گونه تزئینات است و تنها تزئین آن مجسمه سنگی قوچی است که در گوشه جنوب غربی کلیسا قرار دارد و مشابه حجاری‌های دوران اورارتویی است. جبهه داخلی کلیسا نیز با اندود ساده گچ پوشش داده شده است.
کلیسای مارخنه از حوادث روزگار مصون نمانده و بر اثر تخریب ساختمان‌های اطراف و تجدید بنای دائمی آنها، سطح اراضی مجاور کلیسا نیز بالا آمده است، به طوری که در حال حاضر کف کلیسا حدود 1/35 متر پایین‌تر از سطح زمین‌های مجاور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.