کویر صفائیه گرمسار

نام انگلیسی :  Garmsar's Safaeieh playa    

نام فارسی :  کویر صفائیه گرمسار

 

موقعیت جغرافیایی

کویر صفائیه گرمسار در موقعیت جغرافیایی E5301 شرقی E3508 شرقی در جنوب شرقی شهر گرمسار و جنوب روستای صفائیه در استان سمنان قرار دارد. طول کویر در حدود 50 کیلومتر و عرض آن 12 کیلومتر که گسترشس شرقی غربی دارد. این کویر از جنوب به کویر ریگ جن و پارک ملی کویر محدود میگردد. عمده زمینهای کویر باتلاقی با پلتفرمهای نمکی است که در مرکز کویر فاقد پوشش گیاهی است. علت پیدایش کویر ارتفاعات بنه در شمال و کوه گوگرد در جنوب است. ارتفاع متوسط کویر از سطح آبهای آزاد در حدود 808 متر است.

 

پوشش گیاهی

منطقه کویر صفائیه در مرکز و مناطق کویری آن فاقد پوشش گیاهی است و زمین کاملا عریان است. اما در حاشیه نمکزار گیاهان شور پسند همچون اشنان و گز قابلیت رشد یافته اند. در حاشیه کویر پوشش گیاهی گون، اسفناج وحشی، تره تیزک، کاکوتی، فرفیون، گل گندم، شقایق کوهی، انغوزه، زنبق صحرایی، ملیکا، خارشتر، کلاه میرحسن، کاروانکش، افدرا، اسکنبیل، تاغ، قیچ، پرند، گز، گل کتانی، بابونه ای، شب بوی صحرایی، تلخک، اسفند ، علف شور، کلپوره، شیرینک قابل مشاهده است.

 

حیات وحش

حیات وحش منطقه در منطقه کویری فاقد هرگونه گونه زیستی است اما در حاشیه شامل گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبای هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشک معمولی از جمله پرندگان این منطقه هستند. انواعی گوناگونی از رده خزندگان در این منطقه به چشم می‌خوردکه شامل خانواده آگاماها، و اسکینک ها است. از دیگر خانواده خزندگان می توان به بزمجه بیابانی اشاره کرد.

 

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این منطقه باید ۴٢ کیلومتر در جاده سمنان ـ تهران حرکت کنید و از آنجا وارد جاده خاکی به سمت جنوب شوید. در ابتدای جاده خاکی پس از عبور از رودخانه از مسیر سمت راست حرکت کرده و در ادامه به سمت پلی که در مقابل شما قرار دارد ادامه مسیر داده تا از پل خط آهن عبور کنید. در ادامه مسیر نیز مستقیم به سمت جنوب حرکت کنید. پس از طی ۵/١١ کیلومتر به روستای صفاییه خواهید رسید. ادامه مسیر به سمت جنوب به کویر صفائیه منتهی میگردد.

 

1 نظر
  1. مرتضی می‌گوید

    لطفا بیشتر بررسی کنید و بروز شوید چند حلقه چاه و مزارع پسته گندم یونجه و دامهای زیادی,… در اونجا توسط افراد سختکوش و سرمایه های این مملکت که دارن اونجا جون میکنن داره رونق می گیره و گرفته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.